Kedeligt Liv

brevkassespørgsmål

Kedeligt Liv

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej,

Som overskriften lyder berører mit problem kedsomhed. Jeg har en fantastisk familie som jeg ved elsker mig, en kæmpe gruppe venner som jeg elsker at være sammen med, jeg går på STX gymnasium på min valgte retning. Selvom jeg har et meget hastigt og tæt pakket socialt liv, og to jobs som jeg holder af, føler jeg at der mangler noget. Hverdagende bliver tvungede på en og dag efter dag føles det som det samme igen og igen. Mange jeg har snakket med om det siger det er fordi jeg er halvvejs gennem gymnasiet og alle oplever det, men jeg tror ik det er derfor. Jeg har det som om jeg spilder min tid på ingenting, og at jeg ikke får noget ud af mit liv. Problemet ligger måskd også i at jeg ikke aner hvor min fremtid ligger, har ingen overvejelser da alting virker kedeligt og ensformigt, hvilket virker som et forfærdeligt spild af sit liv. Jeg vil lave noget, hjælpe nogle og have spænding og nye oplevelser, men det er ikke muligt i samfundet, pga regler og normer om uddannelse og erfaring.

Alt der betyder noget for unge idag er fester, alkohol og så på repeat. Selvfølgelig tager jeg del i det og har det mindst ligeså fedt over det, hvis ik mere, som alle andre. Jeg vil på ingen måde kalde det for ensomhed, og jeg elsker at læse og lære nye ting, men det er ikke nok.

tak for hjælpen på forhånd.

Svar:

Hej

Det er godt at høre at du elsker at læse og lære nye ting, for så er du forhåbentlig på rette vej. Især hvis du er bevidst om hvad  du læser og hvad du lærer, og i det hele taget er bevidst om hvad du vælger.

Det er også godt at høre at du har en fantastisk familie og en kæmpe gruppe af venner. Det betyder at du har nogle som du kan tale med om hvilke tanker du gør dig om livet, og hvad du kan gøre for at ændre på ting, nu og senere, så livet i former sig i den retning du ønsker mest.

Modsat i gamle dage, hvor der lå en fast 'løbebane' alt efter hvilken stand man til hørte, så er der nærmest uendelig mange muligheder i dag for hvilken retning ens liv kan tage. Det kan godt føles svimlende, og det rejser mange eksistenetielle spørgsmål, som man kun løbende kan besvare.

Det lyder som om at dit liv føles som om at dit står på 'autopilot', hvor alt sker fordi at andre forventer det er sådan, du lever. Samtidig ved du endnu ikke hvad du skal forestille dig efter gymnasiet. Det er der mange på din alder der ikke ved. Du oplever det allerede som et problem at du ikke aner hvor din fremtid ligger, og at du føler du spilder dit liv. Det lyder lidt som om at du ikke 'kan se skoven for bare træer'. Den der kamp for at stå med et uddannelsesbevis i hånden er usynlig, i sammenligning med et arbejde hvor der hver da er synlige resultater - også i form af en indkomst. I samfundet findes regler og former og uddannelse og erfaring, som du oplever som blokerende for hvad du gerne vil opnå du gerne vil lave noget, hjælpe nogle og have spænding og nye oplevelser.

Det der med at du gerne vil lave noget - det kan betyder rigtig meget, og det må du gerne tænke videre over, hvad er. Men man kan spørge om gymnasiet forhindrer dig i det? Gymnasietiden kan godt føles som en indskrænkning af ens frihed, fordi så meget er sat i skema, og man skal lære en mængde ting uden der er en umiddelbar grund hertil. Der er store mængder formel læring, og den del må man nogle gange klare pr.automatik, men noget at det man laver skulle gerne vække ens interesse og nysgerrighed. Derfor er det godt at du kan lide at læse, for det siger noget om at du er videbegærlig og kan opsøge ny viden, det har man ofte brug for.

Hele den uformelle del af gymnasiet, om man er i en god klasse, og har gode venner, det spiller også en kæmpe rolle. Her er det vigtigt at man tør stoppe og tænke sig om, så man for eksempel vælger selv, hvilke fester man til tager til og hvor meget man drikker. Du skriver at 'alt der betyder noget for unge i dag er fester, alkohol og så på repeat'. Hvis det er din oplevelse af ungdomsgenerationen, så er det en bekymring du ikke er alene om. Men man er altid nødt til at bekymre sig om selv først, og du begynder selv at ændre adfærd... Det kan være at du kan finder sammen med nogle hvor alkohol ikke spiller den store rolle, og det kan være med til at generere et større overskud til andre ting?

Den fritid du har kan bruges til rigtig meget. Det der med to jobs ved siden af, det lyder som om der går meget tid med det. Spørgsmålet er om du sætter indtægten så højt at du ikke kan undvære den, og om du kan finde et job som interesserer dig mere, så du ikke følerdet som spild af tid. Du skriver at du gerne vil hjælpe nogle, og det kan man muligvis nemmere komme til hvis man laver noget ulønnet arbejde(indtil man har en uddannelse). Har du tænkt på at du kunne lave noget frivilligt arbejde, som måske i endnu højere grad kan give dig erfaring? Det at ville hjælpe andre er en virkelig god motivation, og også noget hvor du vil kunne give rigtig meget igen, og opleve nye sider af dig selv, hvad enten det er som spejderleder, frivillig lektiehjælper, bygge robotter med børn eller noget helt andet. Det er også muligt at engagee sig i en sag, gå ind i politik elle studenterarbejde, og på den måde opnå nogle vigtige erfaringer, som forhåbentlig både kan være til glæde for dig og give dig erfaringer. Det der med at få prøvet sig selv af i forskellige sammenhænge, det kan være med til at give dig en idé om hvad du vil efter gymnasiet.

I dag er der en forventning om at man drives af lyst fremfor af nød. Du lyder faktisk som et menneske der har mod på en hel masse - hvis bare mulighederne er der. Du vil gene have spænding og nye oplevelser - selvfølgelig. Det er forskelligt hvad man synes giver spænding, og hvad er nye oplevelser mon for dig? Her kommer økonomi hurtigt ind som en faktor, og den sætter ofte begrænsninger. Men man kan godt vænne sig til at se muligheder frem for begrænsninger - er glasset halvt fuld eller er det halvt tomt - også selv om kontoen ikke bugner. 'What makes your blod run'? spørger nogle. Er det fart og hurtige biler, rejser til udlandet eller nogle interesser du skal gå mere ind i? Sammen med gode kammerater kan alting blive sjovt, om det er en tur på Jyllandsringen, eller en togtur, selskabet betyder det meste. Man må starte et sted, og finde ud af hvad der giver en glæde, og hvad man ynder at gøre selv og hvad man kan lide at gøre sammen med andre. Du nævnte selv ønske om at hjælpe andre, og det er også en virkelig god drivkraft. At man ikke blot kæmper sine kampe for sig selv, men for andre i en eller anden forstand. Hvis du bliver mere bevidst om, hvad du vil prioriterer i it liv, vil du netop tænke nærmere over hvad du bruger din (fri)tid til. Det der med normer, det er noget man kan gøre op med, hvis man vil, så længe man følger lovgivningen.

Man kan stille åbne spørgsmål til sig selv og andre, som et forsøg på at sætte tingene lidt i perspektiv: Hvad betyder det at vi lever i et frit land? Hvad betyder det at man bliver myndig som 18-årig? Hvad betyder det at loven i Danmark giver ret til frit uddannelsesvalg?

Som allerede nævnt er det vigtigt at du tænker selv og taler med andre om dine tanker. Det kan også være en du ikke kender i forvejen, en der måske kan give dig nogle nye perspektiver på livet. Du er også velkommen til at skrive ind til chatten her og dele dine overvejelser. Det er vigtigt at du er opmærksom på om dine tanker går for meget i en negativ retning, og om du uden at være klar over det kunne have nogle depressive symtomer, som du kæmper med i det skjulte. Det er ikke nødvendig professionel hjælp der skal til. At stille spørgsmål og tænke sig om, det kan fylde meget, og det er en del af det at blive voksen og skulle træffe sine egne valg. Det kan være at gode samtaler, sund mad og har god motion kan være med til at sætte gang i krop og hoved, så hele dit system - fysisk såvel som psykisk, har optimale vilkår. Der er meget du skal præstere det kommende halvandet år, både intellektuelt og social, og det er kroppen som er 'motor'. Tænk derfor også over hvordan du bruger alkohol, og lad det ikke styre din tilværelse.

Efter gymnasiet venter store frihedsgrader, for dit liv vil blive ganske anderledes bagefter. Man kan godt bruge et år eller mere på at overveje hvad man vil med hensyn til uddannelse, hvis det er det du vil, og så nå så meget man kan indtil, i form af spændende, nye oplevelser. Held og lykke til.

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål