Ked af det og føle sig fortabt
brevkassespørgsmål af
Pige
13 år
Hej cyberhus...
jeg har i en længere periode (ca. en måned) følt mig virkelig ked af det, uden at jeg ved hvorfor. det er tit når jeg kommer hjem fra skole, vil jeg endten bare være helt alene og ikke lave noget, og ellers er jeg sammen med min eneste og bedste veninde. jeg glemmer for det meste hvorfor jeg er ked af det når jeg laver noget med min bedste veninde men når jeg ikke gør så føler jeg mig hele tiden ked af det og ikke har lyst til noget.
julen er min ynglingsårstid på året og jeg elsker jul! Men i år har jeg slet ikke været i julestemning eller set frem til jul overhoved. Lige gyldig hvor meget jeg har prøvet at opmuntre mig selv har det bare ikke lykkes særligt godt. Nogle gange kan jeg godt være glad men mit humør kan ligeså hurtigt ændre sig igen så jeg er ked af det.
nogle gange kan det være rigtig svært at finde ud af hvordan jeg har det, men det kan også tit føltes som om jeg er helt føltes løs.
jeg har også fået virkelig svært ved at konsentrere mig i skolen og Jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen selvom jeg er virkelig træt hele tiden. jeg har dårligt selvværd og jeg kan i perioder ikke have lyst til at spise noget fordi jeg hader min krop, og jeg hader bare generelt hvordan jeg er. Andre gange kan jeg nærmest få et ædeflip og bagefter fortryder jeg så at jeg har spist så meget. jeg savner helt utrolig meget den jeg var engang, og hvor jeg var meget mere glad. Jeg vil egentlig bare være glad igen men jeg ved ikke hvordan. Det er sådan at jeg godt lige kan være glad i kort tid, sådan et par timer, men derefter føler jeg mig så fortabt og trist igen. jeg har også svært ved at se min fremtid, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mit liv og jeg klare mig ikke så godt i skolen...
jeg tvivler også på om jeg har lidt social angst eller om jeg bar er mega genert, fordi jeg bliver mega nervøs når jeg skal snakke med nogle jeg ikke kender, og jeg har heller ikke lyst til at snakke til f. eks familie arengementer osv... eller når jeg skal fremlægge for min klasse så begynder jeg at få ondt i maven og jeg begynder at ryste virkelig meget, så jeg glemmer det jeg skal sige, og jeg kan ikke kikke op... (det trækker selvfølgelig også meget ned i mine karakter)
håber i kan hjælpe mig!
tak på forhånd :)

Svar:
Hej du
Tusind tak for dit spørgsmål her i brevkassen. Det lyder som om, at du har det rigtigt svært, og jeg er glad for, at du har lyst til at dele det med mig og CyberHus.
Du skriver, at du har følt dig trist og fortabt en stor del af tiden den seneste måned, uden at du rigtigt ved hvorfor. Jeg bliver nysgerrig på, om der er sket noget bestemt omkring det tidspunkt, hvor du begyndte at føle dig trist, som måske kan forklare, hvorfor du har det på den måde? Hvis der er en bestemt grund til, at du er blevet meget trist lige pludseligt, så kan det være en god idé at få talt om det med nogen, som måske også kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre ved det. Det kan være en af dine forældre, en søskende, hvis du har det, din veninde eller måske din klasselærer.
Nogle gange kan man også føle sig trist uden rigtigt at vide hvorfor, og det kan være meget svært, fordi man så ikke ved, hvordan man kan holde op med at være trist igen. Man kan også have det som om, at man faktisk slet ikke kan føle hverken tristhed eller glæde, hvis man har været ked af det i længere tid. Og at man måske ikke har lyst til at lave de samme ting, som man ellers godt kunne lide at lave før. Det er ikke særligt rart at have det sådan, og slet ikke hvis man går rundt med den følelse alene. Jeg tænker, at det kan være rart for dig at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kan eksempelvis være en i din familie, din veninde eller din venindes forældre eller en af lærerne på din skole. Du er også meget velkommen i vores 1-1 chat, hvis du har brug for at chatte om det med en af vores rådgivere om det først. Nogle gange letter tristheden blot ved at få snakket med nogen om det, der er svært. Og det kan være, at den, du taler med, kan give dig nogle mere konkrete forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Du skriver også, at du bare gerne vil være glad igen, og det kan jeg godt forstå, for det må være enormt svært at have det på den måde, som du beskriver. Jeg er helt sikker på, at du bliver glad igen, selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Foruden at snakke med nogen om, hvordan du har det, kan du prøve at lave en liste med nogle af de ting, som tidligere gjorde dig glad at lave. Det kan være, at du kunne lide at gå en tur, tegne, læse, spille spil på nettet, danse eller se din yndlingsfilm. Så kan du prøve at lave nogle af tingene på listen og se, om de kan muntre dig op igen. Du kan også prøve at lave nogle af tingene sammen med nogen i din familie eller din veninde.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen, og jeg vil gerne ønske dig alt det bedste i fremtiden :)
De bedste hilsner,
Marie