kaste op
brevkassespørgsmål af
Anne
18 år
Hej Brevkassen. Nogen gange får jeg det dårligt, efter jeg har spist aftensmad. jeg har lyst til at kaste op,jeg har prøvet at stikke to fingre i halsen eller bruge en tandbørst, men det virker ikke. Jeg har læst om at man kan drikke et glas varmt saltvand, at det skulle få en til at kaste op. Men har også læst at det kan være farligt at drikke/få for meget salt/saltvand. Så vil høre om der sker noget ved at jeg drikke et glas saltvand med en tsk. salt i? Ps. ved godt det ikke er godt at kaste op for tit.

Svar:
Hej Anne
Godt du skriver og spørger, før du afprøver den her metode til opkastning. Det er virkelig en dårlig idé at drikke saltvand, for at fremprovokere opkast.
Som du selv er inde på kan det godt være farligt at indtage for meget salt. Jeg kan ikke give dig en vejledning til hvor meget saltvand der kan være okay, og ufarligt at indtage. Det er ganske enkelt alt for usikkert og farligt, da det afhænger af mange forskellige faktorer, omkring din tilstand.
Jeg kan kun understrege, at der er en VIRKELIG dårlig idé, som du skal afholde dig fra.
Det giver mere mening, at kigge nærmere på årsagen til at du får det dårligt. Er det noget fysisk? Det kan din læge undersøge, og hjælpe dig med.
Handler det mere om vægttab, og får du det dårligt psykisk, efter du har spist? Så bliver du nødt til at tale med nogen om, hvordan du har det.
Hvis det handler om at du får det psykisk dårligt, og derfor gerne vil kaste maden op, kan jeg garantere dig at det ikke virker. Det kan måske give en følelse af kontrol, men på lang sigt mister du kontrol, og de svære tanker vil blot blive endnu sværere. Jeg ved godt det er en lidt hård besked, jeg giver. Men jeg har desværre mange års erfaring med hundredevis af unge, der har kæmpet med svære tanker om mad, og svære tanker om sig selv.
Det eneste der hjælper er at få hjælp til at forstå tankerne og følelserne indeni. Og det kan du heldigvis få mange steder.
Du er meget velkommen til at kigge forbi vores chat, og snakke anonymt med en frivillig rådgiver, om hvordan du har det, og hvad der ligger til grund for det her ønske om at kaste op.
Gode hilsner
Elisa