karakter
brevkassespørgsmål af
Anoxx
15 år
Jeg skriver her da jeg er virkelig bekymret for mine karakter. Jeg har et gennemsnit over 6 og er udannelsetparat, men de seneste måneder har jeg fået virkelig dårlige karakter, og jeg ved slet ikke hvad der sker af mig. Jeg plejede at være middel til matematik, men nu får jeg undermiddel. Jeg har dermed prøvet at øve mig flere gange i matematik derhjemme, men kan slet ikke finde ud af nogle af opgaverne, og det er som om min hjerne ikke virker. Dermed har jeg har rykket ned i dansk og engelsk, selvom de var mit stærkeste fag og jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Jeg plejede at være god til mange af fagene, men jeg har ændret mig, på en dårlig måde og vil ikke have det skal blive ved sådan her. Er bange for jeg ikke vil kunne klare mig på gymnaiset, og at min karakterblad vil falde endnu mere, selvom der stadig er et halvt år. Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, men alt er bedre end intet hjælp.

Svar:
Hej med dig.
Det er helt naturligt at bekymre sig om sine karakterer og det er noget, der fylder meget for de fleste på din alder. Jeg vil forsøge at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre. Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at det kan være rigtig svært, men det vigtigste er, at du hænger i og bliver ved med at være glad for at gå i skole. Det betyder nemlig meget for, at man generelt er glad, at man kan lide at lave det, som man laver. Og for de fleste i din alder vil en stor del af det, man laver, være at gå i skole.
Du skriver, at du i de senere måneder har oplevet, at du får dårligere karakterer. De fleste oplever på et eller andet tidspunkt i deres skoletid, at det bliver sværere at få gode karakterer og det er helt naturligt at blive ked af det eller frustreret over det. Det vigtigste er i den situation at kunne være i det og sørge for at have det godt i stedet for at stresse sig selv og ende med at gå helt ned.
Mit råd vil være at få snakket med nogen om det. Det kan være en af dine forældre. Det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med det. Det kan også være en god idé at fortælle dine lærere, hvordan du har det. Her behøver du selvfølgelig ikke komme med undskyldninger eller overhovedet at vide, hvorfor du ikke får så gode karakterer som før. Det kan bare være rigtig fint at gøre opmærksom på, at du gerne vil og at du kæmper med at få bedre karakterer. Måske har de nogle gode råd til, hvad du kan gøre eller måske kan de give dig lidt ekstra hjælp. Når de ved, at du gerne vil, bliver de ihvertfald mere opmærksomme på, at de også kan gøre noget for at hjælpe dig.
Jeg kunne forestille mig, at grunden til at du også bliver nervøs er, fordi du tænker på din fremtid og på om du kan klare gymnasiet. Det er der slet ikke noget at sige til, at du tænker på og det kan selvfølgelig være meget godt at tage med i dine overvejelser. Det vigtigste er, at du ikke mister modet og at du får snakket med nogle om, hvordan du har det.
Hvis du har mod på det, kan du også snakke med dine forældre om at få en tutor, der kan hjælpe dig med lektier. Det kan nemlig være rigtig svært at sidde med helt alene. Du kan forsøge at google dig frem til, om der er nogle tutorer i dit område, som kan hjælpe med lektier. Når du fortæller om dine udfordringer til dine forældre, vil de måske også være opmærksomme på at være hjemme for at hjælpe dig.
Hvis du har nogle spørgsmål eller har brug for at snakke, er du meget velkommen til at komme og møde en af vores rådgivere i en 1-1-chat. Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele.
De bedste hilsner
Signe M.