Kan vi lide hindanden?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! Jeg har i en god måned tid “flirtet” lidt med en dreng. Vi smiler altid stort til hinanden når vi ser hindanden. Jeg syntes han er rigtig sød, og håber og tror også lidt på det samme omvendt. Mange har sagt til mig, at han snakker meget om mig. Og vi har også krammet en enkel gang Men hvordan skal jeg få den kørt videre? Evt. Til noget mere nærkontakt.

Svar:
Kære du.
Det lyder rigtig dejligt, at du har fundet en, som du synes er sød og som du har lyst til at se mere til. Jeg kan dog godt forstå, at det også kan betyde lidt forvirring og usikkerhed, for det er svært at vide, hvordan man skal køre en flirt videre, og hvordan man kan vise den anden, at man er interesseret i mere. Jeg tænker, at der er rigtig mange muligheder og måder at gøre det på, og at det handler om at vælge den, som man har det bedst med. Det kan være, at du kan prøve at starte en samtale op, næste gang I ser hinanden. Nu ved jeg ikke, om det er i skoletiden eller udenfor skoletiden I ses, men måske du kan se om du kan finde et øjeblik i en pause eller noget, hvor du kan spørge lidt ind til ham, måske hans interesser eller noget andet og på den måde vise ham, at du er interesseret i at lære ham endnu bedre at kende. Alternativt kan du også spørge ham, om han kunne have lyst til at gå en tur eller noget lignende bare jer to. Det tænker jeg i hvert fald kan være en god måde for dig at vise ham at du er interesseret, og også en rigtig fin mulighed for jer faktisk at lære hinanden at kende uden, at I samtidig skal forholde jer til eventuelle fælles venner eller veninder, som kan forstyrre, hvis man bare gerne vil snakke stille og roligt.
Rigtig mange synes, at det kan være rigtig svært at starte med at tage kontakt ansigt til ansigt, og derfor er der mange, som foretrækker at starte med at skrive lidt sammen med personen. Det kan f.eks. være på SMS eller Messenger eller noget helt tredje. Det der kan være en fordel her er at man ikke helt på samme måde er på, og man kan tage sig lidt tid til at tænke over, hvad man gerne vil snakke om og svare, hvis man føler sig lidt usikker, genert eller nervøs. Og man bestemmer selv hvor lang tid, man vil køre tingene over skrift. Nogle har måske behov for at skrive sammen i lidt længere tid, før de har mod på at mødes ansigt til ansigt, mens andre har brug for kortere tid. Det er enormt forskelligt, og derfor handler det om at mærke efter, hvad man føler er rigtig for en selv i situationen.
Det er som sagt helt okay og normalt, hvis man er lidt nervøs for at skulle komme tættere på et andet menneske, og derfor er det allerbedste at gøre tingene i et tempo, som du selv har det godt med. For nogle fungerer det måske rigtig godt bare at springe ud i det, og give det en chance, så man ikke skal gå i en evighed og tænke "hvad nu hvis..". Så selvom det kan virke enormt nervepirrende i situationen f.eks. bare at sige, "hey, jeg synes at du er sød, har du lyst til at gå en tur eller se en film?", så kan det også bare være rart at få det sagt og så se hvad der sker. Du skriver, at du selv har på fornemmelsen, at han har det på samme måde med dig, at du har hørt fra andre at han snakker om dig og at I altid smiler til hinanden og har krammet, så det virker til at han er interesseret, men han sidder måske med præcis de samme tanker som dig og er i tvivl om, hvordan han skal gribe det an. Så måske han bare vil blive mega glad og synes at det er vildt cool, hvis du tager det første skridt.
Jeg håber, at mine forslag kan hjælpe dig lidt på vej, og at I snart kan komme tættere på hinanden og lære hinanden endnu bedre at kende.
De bedste hilsner fra Amanda