Kan svamp gentages med samme partner?
brevkassespørgsmål af
Sara
18 år
Kære brevkasse Jeg og min kæreste er begge blevet tjekket for kønssygdomme da vi bedst kan lide at køre den uden gummi. Første gang uden, fik vi begge to svamp. Nu er vi heldigvis kureret, men kan det ske at vi får det igen af hindanden?

Svar:
Hej Sara
Hvor er det godt at I bliver tjekket, hvis I gerne vil have sex uden kondom. Har I gjort jer tanker om beskyttelse mod graviditet, hvis I sikke ønsker børn lige nu? Det er i hvert fald vigtigt.
Svamp er ikke en kønssygdom, og det er ikke noget man smitter hinanden med.
Svamp er en infektion der opstår når de svampe bakterier der lever naturligt på hudens overflade, pludselig kommer i ubalance.
Det kan ske hvis man er syg, men sex kan også være medvirkende. Det er vigtigt at få vasket dig efter sex, da "fremmede bakterier" fra partnere kan være med til at give svampen gode vilkår for at udvikle dig, og så er det man kan opleve en egentlig svampeinfektion. Og det kan ske igen, og igen og igen. Man bliver ikke immun overfor en svampeinfektion.
Håber du fik svar - Sander