Hvad er forskellen mellem 17 og 18 årige?
brevkassespørgsmål af
Hanne
20 år
Hej Cyberhus, Jeg har rigtig mange amerikanske venner, og jeg har flere af dem end danske, hvilket godt kan give nogle sammenstød på områder så som kultur og normer. Det er også mange som jeg har kendt lige siden jeg var 10 eller 13, så vi er nærmest vokset op med hinanden. Det har før påvirket mig på den måde, at jeg har oftest følt eller tænkt at amerikansk kultur og lov er hvad der er normen. Nu hvor vi alle sammen er kommet i tyverne kommer ofte snakken op om dating og alder (og jeg er kun lige fyldt 20), og det er som om at efter amerikansk kultur, lige så snart man fylder 18, så er alt under 18 forbudt. Ikke kun i forstand med sex, men også tiltrækning. Det kan jeg godt forstå generelt set, da mange stater jo siger at man ikke må lave noget seksuelt med en under 18. Som 20-årig har jeg heller ikke lyst til at være sammen med en 16-årig eller yngre, selvom det teknisk set er lovligt herhjemme. Jeg bliver bare lidt underlig på punktet med 17-årige. Mine venner siger at hvis man er sammen med en 17-årig som 18+, eller synes at de ser godt ud (forstået på en tiltrukket måde), så er man pedofil. Det er en tanke jeg har kæmpet med, da jeg altid bare har accepteret den norm som mine amerikanske venner har, da jeg har hørt på det i så mange år. Jeg får det dårligt når jeg reflekterer over dette, fordi jeg har det som om at som 20-årig ville det ikke være unaturligt at være sammen med en på 17. Jeg føler måske at det er lidt for ungt til mig personlighedsmæssig, men jeg kan heller ikke se nogen fysisk forskel i udviklingen fra 17 til 18. Altså stiller du en på 17 og en på 18 ved siden af hinanden, ville jeg ikke kunne skilne hvem der var hvad. Jeg synes ikke der er en forskel og at de begge to ser ret voksne ud. Men det at mine venner går og siger at det er helt pedofilsk som 20-årig at være tiltrukket af en på 17, giver mig helt ondt i maven af bekymring, for jeg ved ikke om det er mig der tager helt fejl, og at jeg måske så bare er pedofil fordi jeg ikke kan se forskellen. Det hjælper heller ikke at jeg har angst, så det er et emne der godt kan fylde irriterende meget i mit hoved. Er der noget rent unaturligt i hvis en 20-årig og 17-årig fandt sammen? Eller hvis en 20-årig synes at en på 17 faktisk er pæn og tiltrækkende? Jeg ved godt at teknisk set uanset hvad, så er der ikke noget forkert i hvad vi er tiltrukket af, fordi vi ikke kan styre det, men jeg har ikke nogen ide om 17 og 20 ligger indenfor en normal rækkevidde (altså at feks en 20-årig der føler sig tiltrukket af en på 8 ikke er normalt, men 20 og 18 er). 17 og 18 virker bare ret ens for mig. Jeg er nok også mest bange fordi jeg har mødt 17-årige før hvor jeg godt kunne li dem, men jeg ikke gjorde noget fordi jeg havde det som om at de var nærmere 14, selvom de jo er tættere på 18. Er jeg bare en pedofilsk 20-årig eller har jeg misforstået noget helt normalt? Hvis jeg alligevel fandt en 17-årig, ville det så være forkert af mig hvis jeg kunne li dem?

Svar:
Hej Hanne
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, og nok også et der ikke findes et helt enkelt svar på. Men jeg vil rigtig gerne give mit bud.
Du kalder spørgsmålet Hvad er forskellen mellem 17 og 18 årige? Og på det spørgsmål findes der flere forskellige svar.
Sådan rent fysiologisk, er der nok ikke den store forskel. Hvis du stiller 100 blandede 17- og 18 årige op på en lang række ville de fleste nok ikke kunne se forskel på hvem der er 17 og hvem der er 18.
Mentalt kan der muligvis være en forskel, på den gennemsnitlige 17 årige og den gennemsnitlige 18 årige. Gennem teenageårene udvikler kroppen sig, men hjernen og vores evne til at tænke og forstå gør i endnu højere grad. Jeg kender ikke til konkrete undersøgelser, men jeg kan ikke afvise at man vil kunne se en mindre forskel i de kognitive kompetencer hos 17- og 18 årige. Med kognitive kompetencer mener jeg evnen til at behandle de oplevelser, tanker og følelser som vi registrerer.
Og så er der jo den lovgivningsmæssige forskel, som er ret stor. For i lovens forstand er en 18 årig voksen(i Danmark), mens en 17-årig er et barn, og derfor har særlige rettigheder til at blive beskyttet.
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år, hvilket vil sige at man som voksen, gerne må have sex med en 15-17 årig, så længe det begge parter er helt enige selvfølgelig. I Danmark har man valgt at lægge en grænse her fordi man vurderer at man som 15-årig selv er i stand til at træffe beslutninger om egen krop. Som 15-årig må man f.eks., som udgangspunkt, også selv træffe beslutninger om egen sundhed. Der er faktisk den undtagelse, at en voksen lærer eller træner ikke må have sex med en ung under 18 år. Det skyldes at man som lærer eller træner har en særlig relation til den unge, der betyder at aldersgrænsen for den seksuelle lavalder bliver højere.
Det er forskelligt, men I flere stater i USA, er den seksuelle lavalder 18 år, og derfor tænker man også helt anderledes om sex mellem en 20-årig og en 17-årig, end vi gør i Danmark.
Hvis du talte om sex med en 13- eller 14 årig, i en dansk kontekst ville det jo være ulovligt, og jeg tænker faktisk også at mange ville omtale det som pædofile.
Så i bund og grund er der ikke den store forskel. Ud fra de kulturelle og lovgivningsmæssige regler vi lever under, tænker vi på bestemte måder. Og fordi den seksuelle lavalder er anderledes nogle steder i USA, smitter det også af på dine venners skelnen mellem hvad der er pædofili og hvad der ikke er. Det er jo interessant at der er så store forskelle mellem de forskellige stater, for den her samtale kunne lige så godt have fundet sted mellem to amerikanere fra to forskellige stater.
Jeg tænker ikke der er den store forskel på en 17- og en 18 årig. Men når man laver love om med aldersgrænser er man selvfølgelig nødt til at trække en grænse et eller andet sted. I realiteten kan man møde 17 årige der er meget modne, og i stand til at træffe beslutninger for sig selv, og 18 årige der ikke er i stand til at gøre det samme.
Så hvad skal du gøre, hvis du faktisk står i en situation, hvor du i dine start tyvere, bliver interesseret i en 17 årige? Jeg tænker dels det handler om at handle ud fra den kontekst du er i. Så Hvis du lever i Danmark og der ikke er tale om sådan en lærer/træner relation, som jeg nævnte tidligere. Ja, så er der jo ikke noget i vejen for at du kan forfølge den interesse.
Jeg kan godt forstå, at du bliver farvet af dine venners holdninger, så derfor er det jo ikke helt så enkelt. Måske handler det om at acceptere at vi mennesker ser forskelligt på rigtig mange ting, og at selvom man kan være uenige, kan man sagtens være gode og nære venner. I sidste ende tænker jeg du kommer længst med at være dig, og handle ud fra det der føles rigtigt for dig, og selvfølgelig også det der er rigtigt i forhold til den lovgivning du skal forholde dig til. Lige nu vil det være Dansk lovgivning. Flytter du til en af de stater som har andre regler, ville de selvfølgelig være helt anderledes.
I virkeligheden er problemet måske også kun kortvarigt. Som jeg forstår dig handler det jo bare om at du kunne være interesseret i jævnaldrende, og lige nu kunne det godt være en 17-årig. Men i takt med at du selv bliver ældre, bliver dine jævnaldrende det jo også, og så løser den her udfordring nok hurtigt sig selv.
Det var lidt blandede tanker, som jeg håber du kan bruge.
Mange hilsner Pedro