kan man formindske brysterne?

brevkassespørgsmål

kan man formindske brysterne?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Jeg er en pige på 16 år, og jeg har et kæmpe problem med mine bryster. De er alt for store, og så hænger de også, og det generer mig grænseløst. Har hørt om en pige der lagde sin livsstil helt om, og begyndte at spise rigtig sundt og motionere meget, og hun tabte sig på brysterne. Mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre at tabe sig på brysterne ved at dyrke motion og spise sundt ?? Hvis ja, hvilken form for motion skulle det være?

Svar:

Kære 16-årige

Tak for dit brev.
Det er et svært spørgsmål du stiller mig, men jeg skal prøve at svare dig, så godt jeg kan. Jeg kan jo ikke læse ud af dit brev, hvor store dine bryster er, kun at du selv synes, at de er for store og hænger.

Normalt er det sådan, at hvis man tager på, så tager man på over hele kroppen, og hvis man taber sig, så taber man sig over hele kroppen. Du kan ikke ”punkttabe” dig – altså bestemme hvor du vil tabe dig. Det er individuelt, hvor man først tager på eller taber sig, men man siger, at det der sidst kom på, også tabes først.

Den pige du har hørt om, hun tabte sig sikkert også andre steder end på brysterne, og hvis du ikke er for tyk, så er det jo ikke hensigtsmæssigt at tabe dig. Det er altid godt at motionere og spise sundt, så det vil jeg helt klart anbefale dig at gøre, og du kan styrketræne hele kroppen inklusiv brystmusklerne og også lave noget kredsløbstræning for eksempel gang, løb, cykling, roning (indendørs på denne årstid).

Det kunne måske også hjælpe dig at få en rigtig god BH, som støtter dine bryster godt. På www.iform.dk kan du læse en test om hvilke sports-BH´er, der er gode – også til store bryster.

Den eneste måde at mindske størrelsen kun på brysterne, er ved et operativt indgreb. Derfor vil jeg også meget opfordre dig til at være glad for den måde du ser ud på, men hvis dine bryster er til meget stor gene for dig, synes jeg du skal prøve at tale med din mor og far om det. Og så kan i sammen snakke med din læge om de muligheder der kunne være.

Med venlig hilsen Eva