Kan jeg vokse mere?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus
Jeg har bare er hurtigt spørgsmål om at vokse efter sin mens... Jeg har hørt at man kun vokser 5-8 cm efter mens, men er det overhovedet muligt at vokse mere end det???
Kh Anonym

Svar:
Hej Anonym
Det er spørgsmål, vi jævnligt støder på, og jeg kan godt forstå, hvis man er lidt nysgerrig på hvor meget man mon vil vokse.
Ja, det er afgjort muligt at vokse mere, selv om det er korrekt at mange ikke vokser meget mere end de 5-8 cmefter mens.  Der er ikke to kroppe der er ens, og nogle vokser ikke ret meget efter at de har fået deres menstruation, mens andre fortsat kan vokse en del. Hvis du vil have en idé. (og det er vigtigt at understrege at det kun er en idé) om hvor høj du bliver er der et lille regnestykke man kan lave.
Man tager normalt sin fars højde minus 13 cm og lægger sin mors højde til. Det tal man får skal man dele med 2, og så får man et bud på, hvilken højde man kan forvente +-8cm.
Et eksempel kunne være:
Fars højde: 180-13 = 167
Mors højde: 170
167+170 = 337
De 337 divideres med 2 = 168,5 cm +- 8cm
Så hvis din far er 180cm og din mors er 170, så ville du nok selv blive et sted mellem 162,5 og 176, 5 cm høj. Prøv at lave regnestykket med dine forældres mål, og HUSK at det kun giver en idé, og ikke et præcist resultat du får.
Mange hilsner Julie