Kan jeg selv vælge læge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg ved ikke om jeg får ramt den rigtige brevkasse, men tænker at der er gode chance for at i ved noget om det!
Jeg har haft en meget træls oplevelse med en læge på et sygehus. Jeg er desværre stadig knyttet til denne afdeling og det er forskellige læger jeg støder på hver gang jeg er der. Dagene op til min aftale på sygehuset får jeg ondt i maven over at skulle møde op, fordi jeg ikke ved hvem jeg skal ind til. Er der mulighed for at lave en aftale med afdelingen om, at man får at vide hvilke læge man skal til samtale med i indkaldelsesbrevet, eller direkte at man aldrig kommer ind til en bestemt læge?
Jeg har været tilknyttet denne afdeling i 7-8 år, hvor de aldrig helt har fået styr på min diagnose. Så er blevet opereret 4 gange og de sætter mig på de samme forskellige medicinske behandlinger, selvom de har erfaret at det ikke har den rette effekt på mig, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft den samme læge to gange i streg, hvilket i mit hoved vil give mening, at det er den samme læge der fast ser mig, da de ikke helt kan få styr på hvad der skal ske med mig. Samtidig med at ham lægen fra ovenstående var klar til at sende mig hjem uden nogen behandling, fordi de nu havde fået svar på at jeg ikke havde en genetisk sjældent sygdom, efter en længere diskussion, kom han frem til at min diagnose faktisk skal tages seriøst(han havde ikke lige læst min journal ordentligt, så jeg måtte fortælle ham hvad der stod i den, hvor han påstod at jeg løj i starten)
Er mit forløb typisk, eller der er der faktisk god grund til at jeg føler mig kastede lidt rundt med? Og hvad kan jeg gøre i den situation?

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå din frustation over så langt et forløb, med mange forskellige læger tilknyttet. Jeg kan også sagtens forstå du bliver nervøs op til en ny aftale, når du oplever så stor usikkerhed. Både om behandlingen og hvem du møder.
Jeg tænker ikke der er et helt enkelt svar. Det lyder til at dit sygdomsforløb er kompliceret, hvilket kan være årsagen til at så mange forskellige læger er ind over. Det kan godt være der er behov for flere forskellige kompetencer, og at det er derfor at du oplever hele tiden at støde på nye læger.
Men det ændrer jo ikke på at du gerne skulle føle dig tryg, og derfor tænker jeg det er vigtigt, at få fortalt om det du oplever til lægerne, og de øvrige behandlere du møder. Jeg er i tvivl om du allerede har fortalt lægerne hvad du oplever, men hvis du har, tænker jeg du sagtens kan gøre det igen.
Forklar at du savner en rød tråd gennem din behandling. En fast kontaktperson. Det er ikke sikkert ,at det kan være en læge, men måske kunne du have en fast sygeplejerske tilknyttet, som kan hjælpe med det fulde overblik. Det kan selvfølgelig også være, at dit forløb bare er særligt komplekst, og at det derfor kræver mange forskellige, og skiftende behandlere. Men så kan I tale sammen om hvordan I gør den situation mere tryg og overskuelig. Eksempelvis kunne det måske være rart for dig at vide, hvem det er du har en aftale med, og hvorfor det lige er den læge du har en aftale med, når du møder op. Det er jeg sikker på kan lade sig gøre.
Så mit bedste råd til dig er, at være så åben som muligt om det du oplever, og de ønsker du kunne have. De er ikke sikkert at lægerne kan imødekomme alle behov, men nogle af dem kan de måske, og jeg tænker som minimum I kunne få en større forståelse for hinanden.
Mange hilsner Julie