Kan jeg selv bestemme - svar hurtigt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Jeg er en pige på 14 - og har ikke været i plejefamilie før, så jeg håber, I kan hjælpe mig! Jeg vil gerne væk fra min familie. Jeg er træt af, at vi hele tiden skændes eller i hvert fald er uenige om noget hver dag. Jeg er så træt af min familie - at hver gang, vi har et kæmpe skænderi, så håber jeg på, at de bliver skilt. Jeg kan nærmest ikke holde ud at være ved min familie. Jeg tror, at vi er alt for forskellige, og det kan jeg ikke leve med mere. Vi er ikke lige den familie, der taler så meget om tingene. Så til sagen:
1. Kan jeg selv bestemme, om jeg vil i plejefamilie?
2. Kan det blive i samme kommune, som jeg bor i nu?
3. Hvordan skal jeg fortælle det til mine forældre?
4. Hvor meget skal der til, før man må skifte til plejefamilie?
Hilsen mig - jeg håber, I kan hjælpe mig!
Mimi

Svar:
Hej Mimi
Ja, det er lidt svært at sige, hvor meget der skal til, før man kan komme i plejefamilie. Det er, fordi det er noget, der bliver besluttet ud fra en vurdering af den situation, det enkelte barn er i.
Men for at det overhovedet kan komme på tale, skal du henvende dig på kommunen, og der skal du sige, at du gerne vil tale med en sagsbehandler, og til ham eller hende skal du fortælle, hvordan du har det, og så vil de hjælpe dig. For at du kan få den bedste hjælp, er det vigtigt, at du fortæller, hvordan du har det. Når kommunen skal finde en måde at hjælpe dig på, så er det jo ud fra det, du har fortalt, at de tager deres beslutninger.
Det er altid godt at have en voksen, du stoler på, med, når man skal på kommunen. Så kan du få hjælp til at huske at fortælle det hele, og du har nogen at snakke med bagefter.
Hvis du ikke kender nogen voksne, så kan du prøve at gå ind på www.bornvilkar.dk. Der kan du få hjælp fra en bisidder. En bisidder er en voksen der kan hjælpe dig med at snakke med kommunen.
Med venlig hilsen
Sisse