Kan jeg komme ind i STX?

brevkassespørgsmål

Kan jeg komme ind i STX?

brevkassespørgsmål af
Anonym

Hej jeg har et problem i skolen:) jeg er meget god til naturvidenskabelige fag (biologi, Fysik, Kemi, matematik og geografi) får 10 der, samfundvidenskabelige fag (Historie, samfundsfag og Religion) får 7 der, men mit problem er at jeg kun får 4 i skriftlig dansk og engelsk og 4 i diktat så jeg kan ikke komme ind i et gymnasiet med dem. Og det synes jeg er lidt unfair siden jeg synes jeg er meget god i naturvidenskabelige fag og det er det jeg vil studere med når jeg skal vælge en videregående uddannelse. Jeg får ellers 7 i mundtligt, orden, læsning i dansk og 7 i mundtlig engelsk. Mit spørgsmål er kan der være mulighed for, at jeg alligevel kan komme i STX med mine tre 4 tal:)? P.s jeg går i niende klasse:)

Svar:

Hej 9. klasses dreng,

Først og fremmest tillykke med, at du klarer dig godt i de fleste fag, og at du har fundet ud af, hvilken retning du gerne vil i efter folkeskolen. Det lyder som, om du allerede er godt på vej til at komme på den naturvidenskabelige vej. Du fortæller, at du ikke kan komme på STX pga dine 4-taller i skriftlig dansk, engelsk og diktat, men du skriver ikke, hvor du har den information fra - om det er din lærer der har sagt det eller hvordan. Dit spørgsmål er, om du kan komme på STX med dine 3 4-taller, og mit svar er, at som udgangspunkt er det ikke tre karakterer, der er afgørende for, om du kan komme på STX.

For at blive optaget på STX skal du have bestået 9. eller 10. klasse eller det der svarer til det og taget de obligatoriske afgangsprøver for folkeskolen. Derudover skal du som udgangspunkt være erklæret uddannelsesparat. Den vurdering foretages af vejlederen på din skole i samarbejde med skolen. Men er du ikke det, er det muligt, at du kan blive indstillet til en faglig test i et eller flere fag, hvor en evt. optagelse vil afhænge af dine prøveresultater.

Mit råd til dig vil være, at du taler med din klasselærer om, at du gerne vil på STX og spørge om han eller hun ser dig som uddannelsesparat - så kan din lærer evt. også hjælpe dig med, hvordan du kan forbedre dine karakterer i de tre fag, hvis du gerne vil det. Eksamen i fagene er jo først til sommer, så der kan nå at ske mange ting med dine karakterer inden da :-). Derudover vil jeg foreslå, at du taler med vejlederen på din skole om, om der er noget særligt du kan gøre for at have de bedste muligheder for at blive erklæret uddannelsesparat og blive optaget, da det er vejlederen, som også hjælper med at udfylde uddannelsesplan og søge optagelse på STX.

God vind med det hele.

Bedste hilsner

Anne