Kan jeg godt blive højere

brevkassespørgsmål

Kan jeg godt blive højere

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej Jeg er 12 og har fået min første menstruation,  for nogen måneder. Siden og jeg er omkring 160 og jeg vil godt være højere. Mit spørgsmål er om jeg godt kan blive højere, i puberteten og om man godt kan blive højere end ens forældre. Jeg undrer mig også over om at sove, hjælper på at blive højere.?

Svar:

Hej med dig

Tak for dine gode spørgsmål.

Omkring det tidspunkt hvor man som pige får sin første menstruation, er der en vækstspurt. Dvs her vokser man ret hurtigt, Og typisk vokser man 5-8 cm mere efter man har fået den første menstruation. Derefter går det lidt gangsommere, ofte omkring 14-16 års alderen, hvor man stopper med at vokse.

Det er også meget muligt at blive højere end ens forældre, selvom generne godt kan påvirke.

Søvn er en vigtig del, når man er i voksealderen som dig. Søvn har en vækstfremmende funktion i kroppen, blandt andet via en øget produktion af væksthormon. Her er et link, hvis du gerne vil lære mere om, hvad søvn gør for din vækst. I din alder, og mens du vokser, er det er vigtigt, at du får mellem 9-11 timers søvn.

Håber mit svar har været behjælpeligt og at du skyder i vejret

Mange hilsner Jens.

JensVMs billede
Jens fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål