Kan jeg få min menstruation efter anoreksi?
brevkassespørgsmål af
Ida
13 år
Jeg har haft en farlig anoreksi, og jeg blev indlagt som 12 årig med en bmi på 11,93 jeg var lige ved at dø. Men mit spørgsmål en om jeg stadig kan få min menstruation og få børn når jeg er ældre? Jeg har aldrig haft min menstruation, hellere ikke får jeg blev syg med anoreksi. Nu er jeg 13 og jeg er bange for at jeg ALDRIG nogensinde for, en og det gør mig lidt bange. Begrund af at jeg har altid gerne vil ha børn når jeg bliver ældre Hilsen Ida

Svar:
Kære Ida
Jeg kan godt forstå du bekymrer dig om din menstruation, og om du vil kunne få børn. Manglende menstruation er en helt almindelig konsekvens af anoreksi, som mange oplever.
Heldigvis er det sådan at kroppen sagtens kan sætte gang i menstruationen når kroppen ikke længere er under så voldsomt et pres, som den er når man har anoreksi, og er meget undervægtig.
Så når du spørger om din menstruation kan komme igen så er svaret et klart ja. Der er der sansynlighed for at din menstruation kan. Kroppen skal have tid til at vende tilbage til en tilstand, hvor den ikke er under så stort et pres, så det kan godt tage tid. Jeg kan ikke garantere at det sker, men der er i hvert fald ikke nogen grund til at opgive håbet om menstruation og børn. Det kan sagtens komme.
Jeg tænker du kan overveje at spørge din egen læge, eller de behandlere, du er i kontakt med, hvis du stadig er i behandling. De kender nemlig dig, din krop og dit forløb meget bedre, så de vil måske kunne give dig et endnu bedre svar.
Men jeg synes bestemt du skal holde fast i håbet, for det kan sagtens lade sig gøre.
Venligst Sander