Kan jeg eventuelt være gravid

brevkassespørgsmål

Kan jeg eventuelt være gravid

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej
jeg hade sex med min kæreste her den anden dag, og vi bruge ikke beskyttelse ( han har altid trukket sig inden han skulle komme)
jeg er lidt bange for jeg er blever gravid, fordi jeg skulle ha haft menstration i går og den er ikke kommet endnu
den plejer altid at være renmessigt og plejer altid at få den om morgen men den er ikke.kommet endnu

Kan jeg eventuelt ha blevet gravid??

Svar:

Hej med dig.

Hvis man dyrker sex uden beskyttelse, så kan man blive gravid - også selvom at kæresten trækker sig ud inden han kommer. Dette skyldes, at manden ofte har noget præsæd, altså sæd der kommer ud undervejs i samlejet, inden selve udløsningen. Det er ikke sikkert at dyrke sex med "afbrudt samleje", altså at manden ikke kommer inde i kvinden og det hele afhænger også af, hvor i din menstruationscyklus du er. Er du i det tidsinterval i din menstruationscyklus hvor du fx har øglæsning, så er der endnu større chance for at blive gravid.

Derfor, hvis du er bange for,  at du kunne være gravid, så skal du tage en graviditetstest. Dem kan du købe på apoteket, i supermarkeder eller over nettet ( fx via apoteket). Den kan dog godt være falsk negativ nu ( hvis det kun er få dage siden, at I dyrkede ubeskyttet sex), men hvis din menstruation ikke kommer denne gang og/eller næste gang den burde komme, så skal du 100% tage den igen indenfor de næste 3 uger og tage kontakt til din læge.

Det lyder umiddelbart som om, at det ville være en god ide med beskyttelse i fremtiden. Kondom kan din kæreste bruge og/eller du kan tale med din læge om p-piller, minipiller, spiral eller en anden form for prævention. Det der passer dig og din kæreste bedst. Hvis man er bange for at være blevet gravid lige efter et samleje/ I ikke brugte beskyttelse, findes der også "fortrydelsespillen". Den skal dog tages hurtigt - helst indenfor 12 timer efter det ubeskyttede samleje og maks 72 timer efter. Efterfølgende skal man tage en graviditetstest 3 uger efter. Det er absolut ikke en holdbar løsning i længden, men det er godt at vide, at det findes. Vil derfor på det kraftigste anbefale, at du taler med din kæreste om prævention og bagefter med din læge.

Håber du kunne bruge mit svar.

Venlig hilsen

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål