Kan jeg eller kan jeg ikke?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Tina!:) er en pige på 17, som har været igennem rigtig meget lort da jeg var yngre, faktiks hele min barndom! - men! grundet det, at jeg selv måtte klare det hele, uden hjælp fra nogle (Fordi ingen ville gøre noget) har jeg fået det mål i mit liv , at jeg vil blive noget form for pædagog, som kan komme ud og arbejde med unge som bliver mobbet, og skavankerne af mobning, alså dårligt selvværd,/selvtillid, selvskadere, spiseforstyrrelser og sådan. Men vil hører hvilke veje der er hen til noget lignende det, og hvad det så hedder? lige pt. går jeg på et SOSU grundforløb men fik afvide at for at ku arbejde med unge sku jeg være 3 år i en børnehave:( (har en rygskade som gør jeg ik ka klare de små størrelser og jeg KAN IKKE FORDRAGE SMÅ BØRN i den alder:/ måtte afbryde min praktik i børnehaven da jeg simpelthen blev ødelagt psykisk efter 1½ dag. så vil så gerne vide om der er nogle muligheder du kender til? - Jeg vil også helst undgå gymnasiet da jeg er rigtig skoletræt, og mest af alt helst vil ud og lave noget praktisk. - Jeg håber inderligt at du kan give et svar, for de vejledere vi har på skolen kan ingen hjælp give mig :/ ps. en drøm ku være at blive lidt som i er her på Cyberhus! Har brugt siden meget siden jeg var 13-14 år. og chatten har hjulpet mig gennem en del svære ting!

Svar:
Kære pige på 17 år
Tusind tak for din mail, og også tak for rosen til Cyperhus.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at du lyder til at være en rigtig stærk pige. Det tænker jeg, fordi du gerne vil bruge de erfaringer, du selv har gjort dig, til at hjælpe nogle andre, for eksempel i forhold til mobning og mulige følger af mobning. Det kræver både mod, styrke og åbenhed, at bruge sig selv og sine erfaringer så direkte i et job.
Du skriver, at du godt kunne tænke dig, at blive en form for pædagog, men også, at du allerhelst vil noget praktisk nu, altså ud at arbejde.
Jeg synes, at det ville være rigtig fint for dig at tage en uddannelse. Jeg kan læse mig frem til, at du er en velformuleret pige, og at du vil gerne noget vigtigt med dit liv. Og så er uddannelse den bedste vej frem!
Med dine erfaringer, kan jeg godt forstå, at du gerne vil direkte ud og hjælpe andre unge, men en uddannelse vil give dig en faglig ballast og et netværk, du kan bruge i dit job fremover. En uddannelse vil give dig større mulighed for at vælge det rigtige job for dig. Og så vil en uddannelse måske også kunne bringe nye perspektiver ind i forhold til din egen barndom.
Du spørger, hvilke veje du kan gå, hvis du gerne vil arbejde med unge med problemer.
Da du allerede er i gang med SOSU grundforløbet tænker jeg, at en mulighed for dig kunne være, at du fortsætte på uddannelsen til pædagogisk assistent eller på social- og sundhedhjælperuddannelsen (Trin 2) efter dit grundforløb. Begge disse uddannelser giver dig nemlig mulighed for at søge ind på uddannelsen til pædagog.
Du kan læse mere om de to social- og sundhedsuddannelser her:
http://www.sosu.dk/uddannelserne/uddannelserne.html
Hvis du vælger at følge mit råd til dig, skal du være opmærksom på, at der er et par krav til, hvilke fag, du skal have på hvilke niveauer, inden du søger ind på pædagoguddannelsen:
1. På uddannelsen til pædagogisk assistent, skal du have dansk c, samfundsfag c og engelsk d.
2. På Social og sundhedshjælperuddannelsen (Trin 2) skal du have dansk c, naturfag c og engelsk d.
Du kan læse mere om adgangskravene til pædagoguddannelsen her:
http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/paedagogiskeuddannelser/paedagog.aspx#fold3
Og her kan du læse mere om, hvad du har mulighed for at arbejde med som pædagog:
http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/paedagogiskeuddannelser/paedagog.aspx#fold8
Hvis du godt kunne tænke dig at arbejde med unge nu, og synes, at du har overskud til det, er friviiligt arbejde ved siden af dit studie måske en mulighed? På siden er de fleste frivillige jobs samlet:
http://www.frivilligjob.dk/
Held og lykke med din beslutning.
Venlig hilsen Tina