Kan jeg blive model?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har tænkt på det her i langt tid. Jeg er blevet model for et lillefirma af en art, hvor jeg skal til et fotoshoot (Kan jeg kun en gang) men de går ikke så meget op i højden osv. Jeg er omkring 165 cm. og jeg har meget vokseværk, men ved ikke om det er noget jeg bilder mig selv ind. Det er er ved det, er at jeg går og spekulere på, om jeg kan nå at blive mindst 170 cm.. jeg fik min mens lige før jeg blev 13, og er 15 nu. Jeg vil så gerne nå at blive det, da jeg har kroppen, og generelt bare udseendet til at blive model, folk siger også at jeg er meget smuk. Min drøm er at blive catwalk model eller sådan, er der noget jeg kan gøre?

Svar:
Hej Anonym
Det med højden er svært at sige. Den mest præcise metode, der findes handler om at kigge på ens forældres højde. Ud fra den kan man få en idé (kun en idé) om hvor høj man selv bliver som voksen. Du kan se hvordan du laver beregningen her:
Du skal tage din fars højde, og lægge den sammen med din mors højde. Lad os sige at dine forældre er:
Far: 175cm + Mor: 160cm = 335cm.
Dine forældres samlede højde skal du så dele med to:
Forældres højde: 335 delt med 2 =  167,5cm
For piger gælder det så at man skal trække 6,5 cm fra tallet. Det vil altså være 167,5cm minus 6,5cm = 161cm
Men nu startede jeg jo med at skrive at man kun kunne få en idé, så de 161 cm, kan faktisk variere med op til 8,5 cm plus, eller minus. Det vil sige at hvis ens far er 175, og ens mor er 160, så kan man med stor sansynlighed forvente at blive et sted mellem 152,5 og 169,5. For at få et tal du kan bruge, skal du selvfølgeklgi lave udregningen med dine forældres mål.
I forhold til om du så kan blive model med de mål du ender med at have, så må det være et ja, sansynligvis. Du ved allerede nu, at du kan være model. Der er helt sikkert nogle strengere højdekrav, hvis man skal være catwalk model, men det er jo noget der sagtens kan ændre sig. Måske bliver du 170 eller højere, men selv hvis du ikke gør så er højdekravene er ikke lovgivning, men blot noget som modehusene har bestemt sig for. Og bare de sidste par år, er der sket en del indenfor mode/model brancen. Selvom der stadig er flest ultratynde modeller, så kommer der faktisk flere og flere modeller med almiondelige størrelse og former. Det samme kan med sikkerhed ske omkring højde.
Du kan overveje at snakke med det firma du er hos nu, eller kontakte nogle af de lidt større og høre hvad de tænker om højdekravet. Jeg tænker de vil kunne give dig nogle gode bud på hviolke muligheder der er, hvis du nu ikke bliver 170.
Mange hilsner Julie