Kan jeg blive gravid?
brevkassespørgsmål af
Helena
13 år
Jeg går og undre mig lidt over om det er muligt at blive gravid af at han gir sig selv hand job og så stikker sine fingrer op i min skede kan jeg blive gravid selvom han ikke kom?

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev.
Jeg er ret sikker på at du ikke behøver at bekymre dig om en graviditet. For at blive gravid, skal mandens sæd komme op i kvindens skede - og helst den direkte vej. Så når du skriver at han gav sig selv et handjob, og bagefter stak sine fingre op i din skede, så tænker jeg at der er meget lille sandsynlighed for at du er blevet gravid. Og hvis han ikke fik udløsning på sine hænder før han stak dem op, så tænker jeg at der er ingen sandsynlighed for at du er gravid.
At være bekymret for om man er gravid, kan virkelig fylde meget, og særligt når du er så ung. Derfor vil jeg også anbefale dig at I lige tænker lidt over det næste gang. Det kan fx være at han lige har nogle vådservietter i nærheden, så han kan tørre sin hånd af, inden han stikker sine fingre op. Eller bed ham om at vaske hænder. Det er også muligt at I kan bruge kondom, selvom det er et handjob - så er der nemlig styr på sæden.
Hvis du fortsætter med at være bekymret, så kan du enten tage en graviditetstest, eller kontakte din læge, for at være sikker. Jeg tænker dog ikke at der er grund til bekymring.
Pas på dig selv og hinanden!
Venlige hilsner,
Signe