Kan ikke komme videre ?

brevkassespørgsmål

Kan ikke komme videre ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej jeg er en dreng på 16 år. For et halvt år siden døde min mor af læukemi. Det tog rigtig rigtig hårdt på min far, min tvilling søster og jeg. Er ked af det hele tiden græder og græder hele tiden.

for 3 uger siden valgte min tvilling søster at tage sit eget liv, mig og min far var taget ud at handle. Da vi kom hjem lå min søster død i sin seng, hun havde taget min fars glas sovepiller og spist alle sammen. Ambulancen kom men de kunne ikke gøre noget for at redde hende.

Nu ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Min søster var altid så glad, livsglad, hun havde massere af venner og en go kæreste. Og så vælger hun at tage sit liv. Vores mors død tog hårdt på os alle, men hun havde været rigtig rigtig syg i mange år, min far sagde det var bedst for hende at få fred. også tar min søster sit liv.

ved virkelig ikke hvad keg skal gøre savner dem så meget. Forleden dag da jeg var til afgangsprøve i dansk stil kunne jeg ikke få et ord skrevet tænkte kun på min mor og søster. hvad skal jeg gøre ?

Hilsen T

Svar:

Kære T..

Det gør mig utrolig ondt med din mor. Det er rigtig rigtig hårdt at miste sine forældre i så ung en alder, at din søster så vælger at tage sit eget liv kort efter. Gør ikke din smerte og dit tab mindre.

Jeg har virkelig tænkt meget over, hvad jeg skulle skrive til dig. Jeg har selv været nogen dødsfald igennem i mit liv og vil give dig et par råd og ord, som jeg selv har levet med og prøvet at leve op til.

Det er kun naturligt, at du er meget ked af det, det er jo 2 mennesker, to tæt på dig, som du har mistet. Det kommer til at tage tid, at komme ovenpå igen. Har du prøvet at tale med din far omkring de ting du går og tænker på. Har du evt. en rigtig god kammerat eller en lærer, som du føler du kan stole på, som du kan være ærlig overfor og derved få luft for alle de ting du bærer rundt på.

Der er supervigtigt, at du får åbnet op for alt det der hober sig op inden i. Jeg kan huske, at efter min lillebror kørte sig ihjel, var jeg gal på alt og alle i et ½ år efter. Der var ingen jeg kunne give skylden for hans død, og at give ham skylden, ja - det kunne jeg ikke bære, for han var jo allerede død. At blive sur på ham, det bragte ham heller ikke tilbage eller gjorde min sorg nemmere at bære. Jeg havde ingen at tale med, jeg prøvede en psykolog gennem egen læge.

Du kan også prøve at kontakte din læge og få en henvisning til psykolog, det vil give dig tid og luft, og hjælpe dig med at bearbejde DIN sorg. Tal med din skole - det er meget naturligt, at man ikke kan rumme opgaver i den periode hvor man er mættet af sorgen.

Der findes flere foreninger m.m. i forbindelse med sorgbearbejdelse, både i forbindelse med tabet af din mor - men også din søster og hendes selvmord. Du kan evt. finde links inde på min hjemmeside Søskendekram - www.soeskendekram.dk.

Jeg vil også foreslå dig at besøge vores Chat. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00

Her kan du chatte med en voksen, og sammen kunne I finde andre voksne som kunne hjælpe dig. Du kan også bruge chatten til at få snakket med en voksen om de ting du går rundt og tænker på.

Jeg vil også foreslå dig at besøge unge og sorg. Her kan du også chatte anonymt med en voksen. Den har åben mandag - torsdag: 17-21.00. Du kan også ringe til dem anonymt og 70 209 903. Telefonerne har åben Mandag - torsdag: 17-21.00

Du skal have det bedre og du har taget det første store skridt, det kan du godt være stolt af.

Jeg ønsker dig alt det bedste og sender dig mine bedste tanker og håb for fremtiden.

Venlig hilsen

Charlotte