Kan ikke finde ud af en persons intentioner.
brevkassespørgsmål af
Sebastian
18 år
Hej, jeg går på en højskole, hvor alle eleverne bor på skolen. Her forleden, skete der noget med en som fik mig til at tvivle på hvordan vores relation er, og om han bare drillet for sjov eller faktisk er et svin... Vi skulle ind og spise, så jeg finder en plads og sætter mit bestik og glas der, og går op for at tage mad. Da jeg så kommer tilbage til der hvor jeg havde placeret mine ting, og så har han sat sig lige der hvor mine ting var. Mit bestik og glas havde han bare skubbet til side. Og placeret hans egne ting. Han kunne da i det mindste rykke mine ting til pladsen ved siden af... Jeg spørger ham så “hvad fuck har du gang i?” Hvorefter han bare kigger hurtigt på mig og siger intet. Har kendt ham, siden vi startede hvilket er 9 måneder. Vi har aldrig rigtig været super tætte, men havde da betragtet ham som en ven. Men hans attitude har altid gået mig lidt på. Han kan godt lide at betragte sig selv som en hård type, og han vil altid forsøge at få det sidste ord, samt hvis det er forsjov turmult, så vil han altid forsøge at være den der slår sidst. Et typisk eksempel er at han slås forsjov med nogle og hvis de så dasker ham på armen blødt, så slår eller sparker han 10 gange hårdere tilbage. Det er jeg ikke den eneste der har oplevet, i det andre har fortalt det samme. Har også prøvet det med ham.. Vi var ovre og træne, hvor han forsjov bliver ved med at tage vægtene jeg bruger af stangen... Fanger ham da han prøver for den 20 gang, og får fat i hans arm, hvilket resulterer i at han sparker mig med fuld kraft på siden af benet. Hvis nogle andre prøver at lave fis med ham, siger han “du skal ikke fucke med mig” og han siger også typisk at han er pisse ligeglad med hvordan det påvirker andre. Det der skete forleden er ikke den første gang han gør det præcis samme. Og kunne godt mærke jeg blev irriteret over det, faktisk havde jeg lyst til at give ham en på hovedet.. Gjorde jeg naturligvis ikke. Men han er ikke altid sådan, mange gange har vi snakket sammen, hvor det slet ikke var noget. Og han har også flere gange vist sympati på mine dårlige dage, hvor han var pisse flink. Har bare heller ikke lyst til at starte noget med ham, da en af mine bedste venner, også er rimelig tæt med ham.

Svar:
Hej Sebastian,
Det lyder som en frustrerende oplevelse med eleven, du beskriver. Det er forståeligt, at du havde brug for at få din frustration ud her i brevassen, for det lyder ikke særlig rart, at han er sådan.
Du starter med at skrive, at du efter episoden, hvor I skulle spise, begyndte at tvivle på jeres realtion. Det er ikke en særlig rart fornemmelse, når man ikke ved, hvor man har en anden person, og jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at regne ham ud.
Jeg tænker, at det er normalt mellem unge fyre, at man kan daske til hinanden og gerne vil overgå hinanden og vise sig, og derfor kan det nogle gange blive lidt voldsomt mellem fyre, uden der er noget ondt i det. Som jeg forstår det på dig, så krydser ham her grænsen for, hvad der er almindlige 'drenge-streger' og acceptabelt, og får det til at eksalere meget hurtigt. Det er naturligvis ikke i orden. Det kan måske virke lidt som om, at I mellem jer har en lidt hård jargon, hvor det kan være lidt svært at fornemme grænsen indimellem.
Du skriver selv, at han gerne vil betragtes som 'den hårde type', og ud fra din beskrivelse lyder det også til, at han gerne vil respekteres og være 'oven på'. Der kan være mange grunde til, at nogle mennesker agerer sådan. Det kan være, det blot er en facade for at beskytte sig selv? Det kan være, at det en måde at overleve på? Det er svært at sige.
I forhold til hvad du evt. kan gøre, så lægger jeg vægt på, at du til sidst skriver, at han ikke altid er sådan, og at han faktisk kan være super flink, og har udvist sympati for dig, når du har haft dårlige dage. Derfor tænker jeg, at han faktisk ikke er så ligeglad med andre mennesker, som han måske giver udtryk for. Måske kan det bare være svært for ham at vise.
En løsning kunne være, at du taler med ham om det, en dag I laver noget sammen. Det er ikke altid nemt at skulle tale med en person om sådanne ting, når man sidder overfor hianden, så måske I kunne finde på noget at lave, mens I taler om det. Det kan være at gå en tur, træne, se lidt tv, spille med en bold, eller hvad der måtte virke naturligt at lave for jer to. Hvis du på et tidspunkt fornemmer en åbning, kunne du spørge ham om, hvordan han synes, det er på højskolen, hvad han tænker om de andre. Herefter kunne du måske bringe op, at du faktisk ikke synes, det er særlig fedt, at han altid skal overdrive, når I fx slår lidt til hinanden for sjov, eller sige, at du har lagt mærke til, at andre ikke altid synes, det er super sjovt, når han laver sjov med dem, og at det måske går lidt for vidt. Uden at det skal blive helt vildt seriøst, for så gider han sikker ikke snakke om det, men så han alligevel for øjnene op for, at andre ikke synes, det er særlig fedt.
Jeg håber, at du finder ud af det med den anden elev, og at I får nogle fede måneder, som I har tilbage på højskolen.
Jeg håber også, det var svar på dit brev. Du er velkommen til at skrive igen eller i chatten.
De venligste hilsner
Kathrine.