Kan ens mens blive forsinket
brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Hejsa jeg har haft mens i 2 et halvt år og det har egentlig altid svinget lidt med hvornår det kom sidste gang kom det den 12 august og nu er det den 27 september så er Lidt bange men har taget en graviditets test og de viste alle negativt så tænkte på at hvis en dreng kommer i en om det kan ændre på hvornår ens mens kommer for syntes der er gået lidt lang tid

Svar:
Kære dig
Det kan være virkelig hårdt at gå rundt og være bekymret eller i tvivl om sin menstruation, og det er så fint at du har skrevet ind til os.
Som svar på dit spørgsmål, så ja, når en dreng kommer i en, så kan det godt ændre på ens cyklus - men det sker næsten altid kun, hvis man er blevet gravid da han kom i en. Og der kan godt gå lidt tid før en test viser positiv. Du skriver ikke så meget om hvornår det skete eller om du beskytter dig med andre præventionsmidler (f.eks. p-piller), og der kan selvfølgelig godt være andre forklaringer. Ens menstruation kan f.eks. være forsinket hvis man har meget travlt, hvis man har tabt sig hurtigt, hvis man tænker meget på om man er gravid (ja, dine tanker kan faktisk være med til at forsinke din menstruation - det kaldes ofte for en falsk graviditet), og så kan det også bare være naturlige svingninger i cyklus.
Jeg tænker dog at det vil være en god idé for dig at overveje om det kunne være en af de andre ting som fylder lige nu, og som kan forklare at den er forsinket. Prøv så at vente en uge eller to, og hvis du endnu ikke har fået din menstruation, så prøv at tage en test mere. Hvis den stadig er negativ, så synes jeg du skal ringe til din læge og høre nærmere.
Venlig hilsen
Signe