Kan en af drengene lide mig?
brevkassespørgsmål af
Sandra
14 år
Hej jeg hedder Sandra, jeg synes at det er irriternende hverdag at når jeg stiger op i bussen og går hen mod det sæde jeg mest plejer og sidde på er der en dreng som sidder foran mig og kigger på mig når jeg går hen mod det sæde og jeg tænker mange gange om dagen om han og drengene i bussen kan lide mig for han der sidder bagved mig han kigger også på mig det er så irriterende, og jeg har det også som om at de drenge i klassen de også kan lide mig, og en dreng som går i en anden klasse og nogen drenge fra en anden klasse, så jeg går nærmest med de tanker hverdag, her er spørgsmålet, hvordan kan jer vide om de kan lide mig og skal jeg bare prøve at ignorrerer det? hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Sandra,
Når drenge kan lide én vil de som regel kigge på én, prøve at få øjenkontakt med én, prøve at være tæt på én, prøve at tale med én, prøve at røre ved én, og/eller begynde at gå op i de samme ting som én selv - generelt vil de bare gerne i kontakt med én. Så når du oplever, at drengene kigger på dig tænker jeg, at det godt kan være fordi de godt kan lide dig. Men det er ikke sikkert det er derfor. Det kan også "bare" være fordi de synes du er pæn. Eller det kan være, at du føler de kigger på dig, men at de i virkeligheden bare tilfældigvis kigger i den retning du sidder i.
Den eneste sikre måde til at finde ud af, om drengene (eller bare en af dem) kan lide dig, er ved at spørge. Man kan gøre sig rigtig mange tanker om, om andre kan lide én, men den eneste måde at få et klart svar er ved at spørge. Så hvis du har mod på det, vil jeg helt sikkert råde dig til at spørge. Men jeg ved, at det kan være grænseoverskridende, så det er helt forståeligt, hvis du ikke har lyst.
Du skriver, at du synes det er irriterende, at de kigger på dig. Du kan vælge at ignorere det, som du selv foreslår, og på den måde lade være med at beskæftige dig med det. Men hvis det er irriterende, og måske også ubehageligt for dig, at de kigger, tænker jeg, at det vil være bedre for dig selv, at du konfronterer dem. Det jeg mener med "at konfrontere" er, at hvis du ikke bryder dig om, at de kigger på dig, så bed dem om at lade være. For det er helt i orden at sige fra, hvis der er nogen, der udsætter én for noget, man ikke bryder sig om. Også selvom det "bare" er at kigge.
Jeg håber du finder en løsning, som du kan trives i.
Mange hilsner,
Siv