kan det være muligt?

brevkassespørgsmål

kan det være muligt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Mig og min kæreste havde sex for første gang uden kondom her for leden, fordi jeg var på p-piller. Jeg havde taget dem i 8 dage for første gang. Siden vi havde sex uden kondom har jeg haft virkelig ondt i maven. Det burde jo være næsten umuligt at blive gravid, men alligevel strejfer tanken mig.

Svar:

Hej med dig

Tusind tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt at høre, at du og din kæreste er opmærksomme på at bruge prævention, når I har sex.

Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs for om du kan være blevet gravid efter, at du og din kæreste har haft sex første gang uden kondom, siden du er kommet på p-piller. Det kan føles lidt usikkert, når man prøver noget nyt, og jeg tror det er helt normalt, at man bliver nervøs for om alt nu også er som det skal være.

Jeg kan berolige dig med, at p-piller virker med det samme, hvis du er begyndt at tage dem første menstruationsdag. Er du det, så er riskoen for, at du er blevet gravid meget meget lille. Når du skriver, at du har haft virkelig ondt i maven, siden I havde sex uden kondom, så kan det måske handle om, at du går rundt og er nervøs for, at du er blevet gravid. Det er nemlig sådan, at vores hoved og krop hænger rigtig meget sammen, så nogle gange reagerer kroppen på ens tanker gennem forskellige syptomer, som det du beskriver. Dine smerter i maven betyder derfor ikke nødvendigvis, at du er blevet gravid, men kan være et tegn på din nervøsitet.

Mit bedste råd er, at du holder øje med om din menstruation kommer til tiden. Den kan være lidt forsinket, fordi din krop føler sig stresset over alle de tanker om graviditet og derfor ikke har ro og energi til at igangsætte menstruationen, men formentlig er der ikke noget at være nervøs for. Hvis du går mere end 1-2 uger over tid, så er det en god idé at købe en graviditetstest, for at være på den sikre side. Du kan købe en graviditetstest i et supermarked eller på apoteketet, hvor de kan fortælle dig om hvornår og hvordan du skal tage testen. Du kan også atlid tage et smut forbi din læge og blive tjekket.

Det er som sagt helt naturligt, at tanken om graviditet strejfer dig, og jeg tror ikke, at der er noget at være nervøs for, men for at være på den sikre side, så er det altid en god idé med en graviditetstest.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål