Kampsport
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej, jeg dyrker kampsport på højt nivau, jeg skal holde mig i vægtklasser og sådan. jeg kæmper i -52 kilo lige nu og er 168 er det en okay vægt? jeg skal tabe mig hele tiden, og alle siger til mig at det er dumt. jeg har ikke fået min mens endnu og kune lidt bryster, jeg har fået af vide at det var fordi jeg kæmpede i -44 da jeg var 14 år og var 153. jeg taber mig ca. op til 2 kilo. og har i nogle ideer til evt. hvad jeg skal spise når jeg taber mig?? eller synes i at jeg skal gøre noget helt andet??

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du står i lidt af et dilemma. Det må ikke være nemt hele tiden at skulle holde sig på en bestemt vægt for at kunne dyrke sin sport.
Jeg tror umiddelbart at grunden til at andre siger at det er dumt at du skal tabe dig hele tiden, er at de er bekymrede, for det er et rigtig stort pres hele tiden at være på kur. Jeg ved desværre ikke meget om kampsport, men det kunne måske være en idé at overveje om du kan rykke en vægtklasse op, hvis det stadig er muligt at kæmpe på samme plan som du gør nu. På den måde lettes noget af presset med at "skulle tabe sig hele tiden", måske lidt, og du vil samtidig kunne spise mere, hvilket vil give dig mere energi (både mentalt og fysisk) til træningen.
Hvis du stadig gerne vil have råd til  at tabe dig, er noget af det bedste jeg kan råde dig til er at leve efter de otte kostråd, for så vil du være sikker på at få nok kulhydrater, fedt, protein og vitaminer og mineraler. Noget er det nemmeste er desuden at skære ned på snacks med meget sukker og fedt og erstatte det med frugt og grønt.
Det er desværre meget svært at bedømme om din vægt passer til dig og din krop udfra din højde, da det blandt andet handler meget om kropssammensætninen. Så hvis du er i tvivl kan du eventuelt spørge dine forældre eller sundhedsplejersken/lægen til råds.
Mange hilsner
Anne Marie