Kalorier?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Line og Anne Marie. Jeg tænkte på, optager man kalorier ved at røre eller dufte til mad? Jeg ved godt det måske er et lidt dumt spørgsmål, men den ene del af mig tænker at det gør man ikke, mens den andel del skriger at jeg ikke skal røre eller dufte til mad for så får jeg en masse ekstra kalorier og tager en hel masse på, så jeg tænkte at det nok ville være bedst at spørge nogle professionelle :) Hilsen P.

Svar:
Hej P
Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, hvis man er i tvivl skal man endelig bare spørge :)
Man "optager" ikke kalorier ved at dufte eller røre ved mad, kun ved at spise det, så den ene del af dig har fuldstændig ret!
Jeg kan dog ikke lade være med at blive en lille smule bekymret for den anden del af dig, som virker rigtig bange for at tage en masse på. Det lyder nemlig til at du egentlig godt var klar over at man ikke optager kalorier ved at dufte eller røre ved mad, men at der alligevel er en del af dig der prøver at overbevise dig om noget andet. Jeg tænker at det måske kunne være en rigtig god idé at få snakket med nogen om denne anden side af dig, så den ikke får lov til at komme til at bestemme over dig. Det er i hvert fald altid godt at få snakket om det nu hvor du har lagt mærke til det. Hvis du synes det lyder som en god idé, er mit forslag at du snakker med dine forældre, din sundhedsplejerske på skolen eller en anden voksen du stoler på. Ellers er du også meget velkommen til at skrive i chatten her i Cyberhus, der sidder også en masse der meget gerne vil lytte.
Jeg håber ikke jeg har overskredet din grænse, og at du trods alt fik svar på det du spurgte om.
Mange forårs hilsner
Anne Marie