Kønsvorter
brevkassespørgsmål af
Monica
15 år
Hej,
jeg er en pige på 15 år. Jeg er stensikker på at jeg har kønsvorter i skeden og endetarmsåbningen. Jeg har haft det længe (måske 1 års tid). Jeg har været alt for genert til at bede min mor om at komme til lægen. Det er begyndt at gøre ondt og det føles nogle gange som at knive skære mig i skeden. Desuden klør det . sindssygt meget. Jeg har læst at man kan få livmoderkræft af HPV. Jeg fik min HPV vaccine lidt forsent og er derfor mega bange for at jeg er ved at udvikle kræft pga. mine kønsvorter. Jeg er såååååå bange. Hvad skal jeg gøre og hvordan?
Hilsen en pige som har det virkelig dårligt

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du er sikker på, at du har kønsvorter. Det er rigtigt, at hvis du haft sex inden din HPV vaccine, så kan du være blevet smittet. Det er også rigtigt, at nogle typer af HPV kan udvikle sig til kræft.
Du skal have det tjekket hos din egen læge eller en gynækolog. Jeg ved, at det kan være rigtig pinligt at tale med sin mor om, men jeg ved, at din mor vil gøre alt for at hjælpe dig. Hvis du slet ikke kan få dig til at snakke med din mor, så kan du måske skrive et brev til hende? Nogle ting kan være nemmere at få ned på skift end at sige det højst. Hvis du ved hvor din læge er og selv kan komme derhen, så kan du også selv bestille tid og selv tage derhen. Når din læge har undersøgt dig kan han/hun ringe til din mor og snakke med hende om det. Jeg synes du skal tale med din mor eller skrive et brev til hende. Jeg tror, det er rart at have hende med til lægen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie