Kønssygdomme
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!
Min kæreste og jeg tog hinandens mødomme her i sommers, og vi brugte kondom og alt det. Siden da har vi også altid brugt kondom.
Jeg kom dog til at tænke på - kan vi stadigvæk have smittet hinanden med kønssygdomme siden jeg har givet ham et blowjob uden kondom, og han også har haft sin mund nede ved min?
Jeg ved ikke hvad symptonerne for en kønssygdom er, og jeg har ikke følt mig syg eller noget som helst, vil bare gerne lige være sikker.
Tak!

Svar:
Hej Anonym
Det er rigtig godt at være opmærksom på at passe på hinanden, som jeg også kan læse at du og din kæreste gør, når I bruger beskyttelse.
Der er kønssygdomme, som kan smitte ved oralsex. Det kunne eksempelvis være klamydia og herpes, men det afgørende er selvfølgelig at man skal have være sammen med en som bærer en kønssygdom.
Hvis hverken du eller din kæreste har haft sex med nogen tidligere, kan I ikke være smittet på den måde. I kan godt være blevet smittet, hvis I tidligere  har haft oralsex med andre, som havde en kønssygdom.
Hvis ingen af jer har haft hverken oralsex eller samleje med andre end hinanden, kan I ikke være smittet, og så er der ingen grund til bekymring.
Mange hilsner Susan