Kønssygdom test
brevkassespørgsmål af
Adam
17 år
Hey
Havde samleje for en uge siden og under akten fortæller huk mig at jeg skal bruge beskyttelse, da hun er bange for at hun har Klamydia... Hvor lang tid skal der gå inden man skal testes? Hor lang tid kan man "gå rundt med det" inden der er risiko for at blive steril? Og har du nogen anelse om Skejbys klinik for kønssygdomme er anonymt, altså bare, at mine forældre ikke får information om det?
mvh:)

Svar:
Hej Adam
Godt at du er opmærksom på risikoen for kønssygdomme.
Der kan gå op til tre uger fra du havde ubeskyttet samleje, til klamydia kan påvises. Det kan måske påvises tidligere, men du kan ikke være sikker.
En ubehandlet klamydia kan give betændelse i bitestiklerne hos drenge og også ledbetændelse. Hos piger kan det føre til en underlivsbetændelse, som kan betyde risiko for barnløshed i yderste konsekvens. Det korte af det lange, se at blive testet. Ubehandlet klamydia kan give alvorlige problemer.
Behandlingen er enkel og smertefri, så problemet kan hurtigt løses, hvis det viser dig at du har klamydia.
Der findes hjemme tests. Dem kan du høre mere om på apoteket. Jeg vil anbefale dig en test på en klinik eller hos egen læge. Nogle klinikker kan man henvende sig til, anonymt. Jeg er usikker på om det er muligt i Aarhus, men der kan du hurtigt afklare, hvis du ringer til klinikken og spørger. Hvis anonymitet ikke er muligt vil test og behandling hos egen læge eller klinik jo være fortrolig, så noget der bliver mellem dig og lægen/klinikken.
Til sidst er jeg nødt til at kommentere på din indledning, hvor du skriver at du midt i samleje bliver gjort opmærksom på at bruge kondom. Snakken om prævention er et fælles ansvar, som du selvfølgelig bør have før sex. Hvis din partner ikke siger noget, så er det selvfølgelig dit ansvar at bringe det på bane. Det er med åbenhed i passer på jer selv og hinanden.
Se at blive testet, så I kan få løst situationen og lomme godt videre.
Mange hilsner Julie