Kønsidentitet, er i tvivl
brevkassespørgsmål af
Forvirret barn
14 år
Kan ens kønsidentitet skifte over tid? Da jeg var lille havde jeg det fint med mit biologiske køn men da puberteten startede gik det lidt op og ned (familie problemer, stress, depression osv). Nogle gange ville jeg skifte til det modsatte køn nogle gange slet ikke eller i midten. Det er bare når man ser de der transkøn-videoer på nettet har de vidst det siden i de var helt små og der var massere af tegn. Jeg ved ikke om det bare er en fase men i så fald har den varet 4 år (hvilket jeg tænker er liiiidt lang tid) og har altid være lidt anderledes/ikke passet ind. Er også usikker på om jeg bare ikke er tilfreds med mit udseende og det er derfor jeg prøver at ændre mig. Jeg har ikke rigtig haft modet til at snakke med nogen men jeg brænder virkelig efter at gøre det. Er bare bange for at fortryde og se dum ud. Der er massere af (især) unge piger der tænker de er drenge og senere i livet opdager at de bare godt kan lide at klæde sig lidt mere androgynous (ikke-binært). Jeg ved ikke hvad jeg er men jeg vil gerne finde ud af det. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at det ikke er nemt at være i tvivl om, hvilket køn man egentlig burde tilhøre. Selvom det kan virke som om, at alle dem der nu lever som det modsatte køn end det, som de blev født som, bare vidste, at de skulle være et andet køn, så er det ikke alle, der altid har været så afklaret. Der findes rigtig mange unge mennesker, som er meget i tvivl om, hvilket køn, de har det bedst ved at befinde sig i. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil komme nærmere ind på, hvad du egentlig selv har lyst til at være. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan.
Jeg vil gøre opmærksom på, at der findes nogle seksualiteter, der beskriver den kønssituation, som du står i lige nu (ikke ensbetydende med, at du altid vil have det sådan). Der er den såkaldte flydende kønsidentitet, som er en oplevelse af, at kønsidentiteten kan variere og skifte gennem livet. Der er også den, der kaldes Intergender, som betyder, at kønsidentiteten ikke er enten mand eller kvinde, men derimod en kombination af de to køn. Du kan læse hele artiklen fra femina, der beskriver de forskellige seksualiteter her
Uanset hvad du finder ud af, så er det rigtig vigtigt ikke at føle sig alene i sine tanker. Jeg vil anbefale dig at snakke med nogen om det. Des mere man får snakket om det, des tryggere bliver man og måske bliver det en helt naturlig overgang til at finde ud af, hvad du mest føler dig som - eller om du skal indgå i en af de mere flydende kønsidentiteter. Selvom vi er vant til at alting skal puttes i bokse, der kan måles og vejes, så er det ikke sikkert, at der findes sådan en boks til dig. Det handler blot om at finde ud af, hvad du selv identificerer dig som og det kan sagtens være skiftende eller være mere flydende. Det vigtigste er at lytte til sig selv og sørge for at have det godt.
Det kan være rigtig rart at snakke med om, hvad der rører sig hos dig og hvad dine tanker er. Det kan være en god ven, en veninde, et familiemedlem, din mor måske? Tingene bliver altid lige lidt lettere, når vi får snakket om det.
Jeg vil også råde dig til at komme forbi 1-1-chatten, hvis du får behov for at snakke. Her sidder der ihvertfald en rådgiver klar til at lytte til dig.
Jeg håber, at mit svar gav dig en smule afklaring. Husk nu på, at det vigtigste er, at du selv er glad og tilfreds frem for at skulle tage stilling til, hvad alle andre synes. Det er trods alt dit køn og det bestemmer du selv over.
De bedste hilsner
Signe M.