kærlighed
brevkassespørgsmål af
emma
16 år
hej jeg har skrev til jer får og har brug for at skrive til jer igen,jeg har fået en kæreste og vi har været kærester i en månede han spørger rigtig tit om vi skal hvae sex men jeg har fået sagt nej men ændre det til et måske og har sagt hvad at ik er klar eller bådeja og nej er bange for at det bolder og at han ik kan ramme.han siger at han nok skal være sød og gøre det stille og rolig.men er stavdevæk bange vi skal måske gøre det på lørdag men jeg ville gerne og så på den anden side ville jeg ik,er jeg en dårlig kæreste bare fordi at jeg ik er 100p.sikker på om jeg ville.btw vi var til fest for noget tid siden og der ske der ik noget men han rørede mig på røven og bryster,det var fint nok.fordi det er på en måde et skrit til skrit,jeg tror at det var alt.håber på at godt råde

Svar:
Kære Emma
Du er absolut ikke en dårlig kæreste, fordi du ikke er sikker på, om du vil have sex. Du ville heller ikke være en dårlig kæreste, hvis du vidste, at du gerne vil have sex, eller hvis du vidste, at du ikke vil have sex, for de valg man tager i forhold til at have sex eller ej, er personlige, og det kan aldrig gøre en til en dårlig kæreste. Du skylder ikke din kæreste eller eventuelt kommende kæreste at have sex. Det er fuldstændig okay ikke at føle sig klar til at have sex, og man skal ikke have sex for andres skyld. Det er noget, som man skal gøre, når man kan mærke, at man har lyst og at man er klar til det, og ikke før.Det er ikke noget, som man skal lade sig overtale til, eller som man skal gøre for at være sød. Sex er noget, som man skal have for sin egen skyld. Så hvis du kan mærke, at du er i tvivl, så skal du holde fast i det.
Derfor kan man godt lave noget andet, som du f.eks. fortæller, og det kan også være rigtig hyggeligt, sjovt og frækt. Man kan godt røre ved hinanden og kysse og sådan uden, at det er det samme, som om at man er klar til det næste skridt. Det skal du nok blive på et tidspunkt, men indtil da så må din kæreste respektere din grænse og ikke presse dig til noget, som du ikke føler dig helt klar til. Men jeg forstår godt, hvis en del af dig måske har lyst til at gøre det for din kærestes skyld. Igen tænker jeg bare, at det er så vigtigt, at man passer på sig selv, og ikke gør ting som man ikke føler sig helt klar til. Hvis din kæreste ikke kan forstå det, så er det måske ikke sikkert, at det skal være jer to? Jeg tænker i hvert fald, at en vigtig del af et godt parforhold, det er, at man lytter til hinanden, respekterer hinandens grænser og støtter hinanden i de valg, man tager.
Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro, og at du vælger at lytte til din mavefornemmelse og følge dit hjerte. Du skal nok blive klar til sex en dag, men det er ikke et kapløb, og det er okay at have lyst til at vente, ligeså vel som at det er okay at være klar. Du skal gøre det, som føles som det rigtige for dig. Jeg ønsker dig alt det bedste, og kig endelig forbi igen, hvis du har brug for et råd igen en anden gang, eller kig forbi vores chat, som har åbent mandag og onsdage 14-17 og tirsdage og torsdage 18-21, hvis du gerne vil have en god snak med en af vores søde rådgivere.
Mange knus
Amanda