Kærester

brevkassespørgsmål

Kærester

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

hej, jeg er pige der har en kæreste på 23, og jeg er 13. Vi kan virkelig godt lide hinanden, men er det ulovligt at være sammen med ham. Jeg ved godt vi ikke må havde sex, og der er helt fint. Han er virkelig ansvarlig, og han ved godt at han er unormal for at kunne lide en pige på 13. Da vi mødest troede han jeg var 16/17 for jeg ser ældre ud end jeg er. Men jeg ville gerne vide om vi endeligt må være kærester efter loven??

Svar:

Kære du

Det er dejligt at høre, du har fundet en fyr, som du godt kan lide. Det kan være svært når aldersforskellen er så stor, og derfor er det også godt, at du er bevidst om, at der faktisk er nogle ting, der kan være ulovlige for jer at gøre.

For at svare på dit spørgsmål, så siger lovgivningen ikke noget om, hvorvidt man som voksen må være kæreste med en, som er under den seksuelle lavalder (15 år). Ifølge loven må I derfor gerne være kærester selvom din fyr er 23, men når det er sagt, så kan det være svært at være kærester, når han er voksen og du er under 15. Det betyder nemlig, at I ikke må kysse eller lave noget seksuelt sammen, hvilket ofte er en naturlig del af det at have en kæreste.

Det lyder til, at du allerede selv er klar over, at der er nogle lovmæssige udfordringer ved at være kæreste med en, som er så meget ældre end du selv er. Ét er, at I ifølge loven ikke må være seksuelt aktive eller kysse sammen, men noget andet er, hvor I hver især er i forhold til jeres udvikling. Du skriver selv, at du ser ældre ud end du er, og at din kæreste troede du var 16/17 år, og det kan godt være en forklaring på, hvorfor han falder for en pige, der er så meget yngre end ham selv.

Når jeg skriver, at det har en betydning, hvor I hver især er i jeres udvikling, så mener jeg dog ikke kun den fysiske udvikling, men også den psykiske udvikling og modenhed. Her tænker jeg på, at du som 13-årig kan have nogle helt andre grænser end din kæreste på 23, fordi han har haft flere år til at modne sig, og derfor har nogle andre erfaringer. Min pointe er, at jeg kan være nervøs for, om du kan komme til at gøre nogle ting, som du måske i bund og grund ikke har lyst til men gør, fordi du gerne vil vise, at du er glad for din kæreste, og derfor glemmer at mærke efter, hvor dine grænser går.

Jeg ved godt, at det kan være rigtig træls at få den slags råd, når man er vild med en anden. Ofte kan man nemlig selv have svært ved at se de problemer og udfordringer som andre ser simpelthen fordi, at "kærlighed gør blind". Jeg håber alligevel, at du vil tænke over de ting jeg har skrevet og måske slå lidt koldt vand i blodet i forhold til dit kæresteforhold. Det er nemlig meget normalt, at man som ung bliver forelsket i en der er ældre, fordi personen måske virker mere interessant end drenge på ens egen alder, eller fordi man ser op til personen, men ofte går følelserne over igen, og man bliver måske vild med en fyr på sin egen alder, eller en som kun er et par år ældre.

Jeg håber du kan bruge mit svar - du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har noget på hjertet

De varmeste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål