Kæresten er flyttet hjem til mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej igen jeg havde skrevet her ind før hor jeg skrev at min kæreste havde det hårdt. Vi tog det råd mere eller mindre til os, hun er flyttet hjem til mig og har taget nogle af hendes ting med. Vi tog beslutningen her i går. og i nat har været en lidt mærkelig nat fordi vi skulle i seng og det skal lige siges jeg har et 40 km2 værelse. men vi skulle til og i seng og jeg spurgte hende om hun vil sove inderst eller yderst, men du svarede at hun heller vil sove på en af mine sofaer. Jeg spurgte selvefølgig hvorfor men hun kunne ik rigtig svar på det. vi lå med vores mobiler og da vi lagde dem fra os og slukkede jeg lyset og der gik mindre end 5 minutter før jeg kunne høre hun rejste sig og gik over mod mig. Jeg sagde ingen ting da hun lagde sig. gav hende kun et kys og lagde armen om hende. Her til morgen sagde hun undskyld og jeg spurgte hvorfor, du havde jo ik gjort noget forkert. Men hun var bange for jeg blev sur fordi hun vækket mig. Her efter skole var hun lidt mærkelig hun gik bare op og lagde sig i min seng. Jeg gik op til hende og spurgte om der var noget galt, hun sagde at hun bare var glad for hun kunne få lov og være hos mig og at jeg altid tog mig tid til hende. Jeg vidste ik hvad jeg skulle sige så lagde mig bare ned ved siden af hende og det endte med at vi kom til at ligge og se en film, hvor hun ligger med ryggen op af mig og jeg har en hånd på hendes ene bryst og en på hendes maven Jeg ved godt det ik er her jeg skal fortælle det men jeg er bare bange for jeg ik passer nok på hende eller er for overbeskyttende

Svar:
Hej igen,
Det lyder godt, at I kunne bruge svaret og hvor er det super, at du har lyst på at skrive til brevkassen igen.
Det er nogle relevante tanker og episoder, du beskriver, og jeg kan godt forstå, det kan være forvirrende, nu hvor I står i en ny situation. Jeg vil svare og kommentere på det, du skriver, så godt jeg kan.
Når man pludselig flytter sammen og er sammen på en anden måde en tidligere, så opdager man også, at der er måder, man måske ikke kender hinanden endnu, og derfor kan der opstå tvivl i forhold til, hvordan man skal være over for hinanden.
Du skriver bl.a., at der var en lidt underlig stemning, da I skulle sove, og ligeledes skriver du, at det var lidt mærkeligt efter skole. Min tanke til det er, at når man 'flytter sammen', som I jo er lige i øjeblikket, så skal man også lære at finde sig til rette i det. For hende er det et nyt sted, hun skal finde sig til rette, selvom hun sikkert har været hos dig før. Nu skal hun finde ud af, hvordan hun kan/skal føle sig hjemme hos dig. På samme måde er det en ny måde for dig at bo på, og det skal du på en eller anden måde også finde dig til rette i.
Episoden med at sove giver måske et meget godt billede af, at hun lidt prøvede at finde sig til rette. Måske havde hun også brug for lige at være sig selv lidt, men samtidig vidste hun, at hun kunne søge tryghed hos dig, hvilket hun så gjorde, da hun lagde sig hos dig.
Alle mennesker har forskellige behov og kan have brug for mere elle mindre plads til at være sig selv. Det tænker jeg er noget, I begge skal finde ud af nu, og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kunne snakke lidt om, hvilke forventninger I har til hinanden, nu hvor I bor hos dig og derfor kommer til at være mere sammen.
Du giver selv eksemplet, hvor hun kommer hjem fra skole og går op og ligger sig i sengen. Det kan være en episode som den, der kan være rigtig fin at snakke om for at finde ud af, om det er et behov, hun ofte har. Det kan være, at hun har det godt med at komme hjem fra skole og bare ligge sig på sengen og slappe af en times tid, inden hun har lyst til at lave noget - og det er jo helt okay. Ved at I snakker om det, behøver du ikke gå og overtænke det, når hun fx kommer hjem og ligger sig på sengen. På den måde kan du også med god samvittighed være sammen med en kammerat, selvom hun ligger derhjemme. Det skal i øvrigt ikke kun handle om hendes behov, men også om dit, så I begge kan føle jer tilpasse.
Jeg vil sige, at det jo er super fint, at du her i starten hjælper hende lidt med at føle sig hjemme og tilpas hos dig. Samtidig skal hun heller ikke blive en "pligt" for dig, og du skal heller ikke sørge for hende hele tiden. I skal begge kunne føle jer godt tilpasse i jeres nye situation, og det inkluderer også, at I kan lave ting hver for sig, hvor den anden er cool med det. Det er en ny situation for jer begge, og det kræver sikkert noget tilvænning - hvilket er helt naturligt. Her vil jeg igen nævne mit ovenstående råd om, at det vil være rigtig godt, hvis I kan snakke om det.
Du skriver, at du ikke ved, om du passer nok på hende eller om du er for overbeskyttende. Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad der gør, at du har det sådan. Samtidig tænker jeg, at det er naturligt at være lidt usikker lige nu, hvor det som sagt er en ny situation; og du lyder som en fyr, der vil det bedste for sin kæreste. Til det vil jeg også sige, at jeg synes, du lyder til at være en super omsorgsfuld person, der tænker meget på din kæreste. Du lyder til at give din kæreste plads, samtidig med, at du gør hende tryg - og det er det bedste, du kan gøre. Det lyder også til, at du har et stort behov for at hjælpe og være der for hende, og det vil jeg sige, at det lyder bestemt som om, du opfylder det til fulde. Det at du har givet hende muligheden for at være hos dig og dermed få et pusterum fra sine forældre lyder til at være en stor hjælp.
Jeg håber, det var svar på dit brev. Du er naturligvis velkommen til at skrive til brevkassen igen, men ellers tænker jeg, det kan være en god idé at prøve at logge på vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig. Det kan nogle gange give god mening at skrive om det i en chat, og på den måde får du også hurtigt svar på de tanker, du sidder med. I en chat er det også nemmere for en rådgiver at spørge ind til forskellige ting omkring situationen, fremfor at komme med bud på, hvad der kunne være relevant for din situation.
De venligste hilsner
Kathrine.