Kæreste, problemer med forældre.
brevkassespørgsmål af
Tim
18 år
Hej Brevkassen.
Bare lige hurtigt, jeg er sku ikke lige verdens bedste til staving, så hvis der fejl, beklager jeg.
Hele dette "brev" vil være om kærsteproblmer, mere hendes forældre.
Nu hvor i ved det kan vi komme igang.
Bare lidt info om os. Jeg er en dreng på 18, kommer fra Danmark, og er sammen med min kærste på næsten 16, som kommer fra Grækenland.
Til sommer har vi været sammen i et år, og det ville vi fejre ved at mødes hos hende.
Meeeeeeen, så kommer problemet, hendes forældre... Hun har ikke rigtig fortalt om mig før nu. Fordi hun var bange for hvad de ville sige.
Men nu hvor vi snart skal mødes blev vi enige om at hun skulle fortælle dem.
Så hun fortalte dem om mig, og de gav ikke den bedste mening, eller svar.
Far er lidt, "ligeglad", hvor moren er meget mere stædig om det.
De har nogle "fordomme" om mig, bare lige for at sige nogle enkle;
De tror ik på jeg er 18, og at jeg bare har redigret billeder af mig selv;
De tror ikke en Sk*d på at jeg elsker hende;
Og de tror ikke på at mine handlinger vil være okay, altså det tror bare jeg er sammen med hende fordi jeg gerne vil have sex.
Og ifølge hende er det som om de bare ikke gider at lytte til hende.
Men så havde vi en "backup plan" at vi kunne være hos hendes kusine, som jeg kender okay, men hun kender rigtig godt. (hun var også den første som kendte til os, og har hjulpte os med ting)
Hvor hun sagde at vi bare kunne være hos hende. Og det lød jo fedt når moren ikke vil have mig i deres hus, faren siger bare det er okay hvis vi kan være hos kusines hus, men der er moren heller ikke tilfreds.
Hvad vi håber vi kan få svar på/hjælp med:
-Hvad hun/I kan gøre for at få hendes forældre til at lytte mere til hende, og lade det går bare let mere igennem.
Jeg tænkte på at vi kunne lave et video call, hvor jeg kunne så tale med hendes forældre, så de kunne se jeg ikke var "fake".
-Hvad jeg måske kan gør for at hjælpe med at få hendes forældre til at lade det gå igennem.
Fordi pt, kan jeg ikke gør så meget, ud over bare at tale til min kæreste hvad hun kan sige til hendes forældre.
Håber i kan hjælpe os.
Tak på forhånd, hav' en god dag/uge.

Svar:
Kære Tim
Hvor er det dejligt, at du har fået en kæreste, som du er glad for, og som er glad for dig. Samtidig kan jeg også godt se, at det nu er en rigtig svær situation at stå i, og jeg kan godt forstå, at du er træt af det. Det lyder i hvert fald til, at I har snakket ret meget om, hvordan I skulle gribe det her an, og hvad I kunne gøre for at få det hele til at fungere, og så er det træls, at det ikke har virket indtil nu. Jeg vil derfor gøre mit bedste for at komme med nogle forslag til, hvad I kan gøre fremadrettet.
Du spørger, hvad I kan gøre for at få din kærestes forældre til at lytte mere til hende. Jeg tænker umiddelbart, at det lyder til, at de rigtig gerne vil beskytte deres datter, og det er en meget naturlig reaktion, specielt i dag hvor man desværre ved, at der er mange på internettet, som ikke er dem, som de giver sig ud for at være. Derfor tænker jeg, om det kan være en idé at din kæreste, når hun snakker med sine forældre, fortæller dem, at hun godt ved, at de gør det her i god mening, så man ikke starter med at angribe hinanden.
Derudover så tænker jeg også, at du har fået en rigtig god idé i forhold til det her med at Skype eller lave et video opkald, så hendes forældre kan "møde dig" inden, og se at du ikke bare er én på et billede. Nu ved jeg heller ikke, om dine forældre kender til din kæreste, men måske det også kunne give din kærestes forældre noget ro at få lov at tale med dine forældre, så de ligesom igen kender lidt mere til dig. Du skriver også, at din kærestes kusine kender dig, så måske det også kunne være en mulighed at få hende til at fortælle din kærestes forældre omkring dig og på den måde ligesom sige god for dig?
Jeg tror, at det langt hen af vejen gælder om at få gjort din kærestes forældre så trygge ved situationen som overhovedet muligt, og det tænker jeg egentlig også er svaret på dit næste spørgsmål, hvor du spørger, hvad du kan gøre for at hjælpe din kæreste med at få hendes forældre til at give tilladelse til, at du rejser derned. Jeg tænker, at én ide kunne være at lave nogle regler, som kunne give hendes forældre ro i sindet. Det kan være, at I f.eks. skal bo ved et bestemt familiemedlem, at I ikke sover på samme værelse om natten, at de skal have begge jeres telefonnumre, så de kan komme i kontakt med jer, eller at du måske møder hendes forældre, før du og din kæreste tilbringer noget tid alene, så de lige kan se dig an og så videre.
Nogle af de ting, som kan hjælpe dem med at føle sig mere trygge ved situationen, er måske også ting, som man som ungt kærestepar tænker, er lidt træls f.eks. ikke at kunne sove på samme værelse, men det kan være nødvendigt, og det tror jeg, at I bliver nødt til at have med i jeres overvejelser.
Det var en helt masse forskellige forslag, men i bund og grund så tænker jeg, at det vigtigste er, at din kæreste finder ud af, hvad der skal til for at hendes forældre føler sig trygge ved det hele og så vise, at man er villig til at gøre det. Der tror jeg dog som sagt, at du har fat i noget af det rigtige i forhold til det her med videoopkald.
Jeg håber, at du fik lidt svar på noget, som forhåbentligt kan hjælpe jer lidt på vej. Ellers er du meget velkommen til at skrive herinde igen eller kigge forbi vores 1-1 chat. Jeg ønsker jer alt det bedste, og jeg håber, at I finder en løsning, som kan fungerer for jer allesammen!
Mange varme hilsner
Amanda