Julemærkehjem
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Jeg er en pige på 13 år, som i mange år har været utilfreds med min krop. Jeg er overvægtig og bliver ked af det hver gang jeg ser mig selv i et spejl. Jeg kunne godt tænke mig at komme på julemærkehjem, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal sige det til mind forældre. Nogle gode forslag?

Svar:
Kære pige på 13 år,
Tak fordi at du skriver herind og fortæller om, hvordan du har det. Det er ikke spor rart, at være utilfreds med sin krop, og vægt kan fylde utroligt meget og have stor påvirkning på ens daglige liv.
Måske sammenligner man sig også med andre piger man ser på gaden eller fra klassen, som man synes er meget pænere end en selv.
Det er normalt, at vi som mennesker nogle gange kan have nemmere ved at finde fejl hos en selv, hvorimod andre mennesker virker perfekte på afstand.
MEN det er ikke meningen, at man skal blive ked af det hver gang man kigger sig selv i spejlet, og derfor er det så sejt, at du gerne vil gøre noget aktivt for at løse den udfordring du står overfor.
Du skriver ikke, hvor meget du har snakket med din familie om dine bekymringer for din vægt, men jeg tænker at du kan starte med at fortælle dem om dine følelser og tanker omkring din vægt, og hvordan det påvirker dig.
Derefter kan i jo snakke om, hvad den bedste løsning kunne være. Og så kan i sammen undersøge om det er en mulighed for dig, at komme på Julemærkehjemmet, eller om det er nok, at dine forældre støtter dig vha. sundere kost og motion.
Nogle gange kan ens egen læge også have nogle gode råd til, hvordan man tackler overvægt. De kan muligvis sætte dig i kontakt med en kostvejleder etc.
Dertil skal det også nævnes, at selv små ændringer i kost-og motionsvaner kan gøre en forskel, og især når du kun er 13 år. I teenageårene vokser og udvikler kroppen sig rigtig meget, og derfor kan der hurtigt ske en forandring i forhold til din vægt.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og at du sammen med din familie finder den rette løsning for dig.
De venligste hilsner,
Louise