Jomfruhinde
brevkassespørgsmål af
Mona
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år. jeg kan ikke få en tampon op, min læge siger at det kan være min jomfruhinde, jeg kan ikke få noget mere op en 2 cm Og det gør pisse ondt når jeg prøver at få noget op. Jeg er bange for at jeg ikke kan få finger eller at man ikke kan få en tissemand op.

Svar:
Kære Mona
Jeg vil gerne starte med at gøre det tydeligt, at selvom man taler om en jomfruhinde, så er det ikke en hinde, men mere en krans, hvilket du kan læse lidt om her. Den altså hos langt de fleste ikke en fuld hinde, men mere en fleksibel ring i skeden. Kransen kan være forskellig i størrelse, og for nogle kan den dække lidt mere end hos andre, og man kan få rifter i den, hvilket kan gøre ondt, men som oftest handler det om, at man spænder op i musklerne, når man har noget oppe i skeden, f.eks. tampon eller en penis under sex. Det kan du læse lidt mere om her.
Mit bedste råd er at øve dig i at have noget oppe i skeden. Start f.eks. med en lillefinger og mærk, hvordan det føles, og så måske en pegefinger, og så to fingre og så videre. Tag det roligt, slap af og brug evt. noget smørrelse, f.eks. en glidecreme eller vand. Når du synes det føles okay, så kan du prøve med en tampon igen. Start med den mindste størrelse der er, og igen tag dig god tid og slap af. Prøv nogle forskellige stillinger. Nogle har det bedst med at sidde ned, andre står op, nogle tredje har et ben op på toilettet og så videre. Det handler om at tage tingene i eget tempo og at finde ud af, hvad det er, som virker for dig. Det er også vigtigt at huske, at tampon ikke skal op, mens man er helt tør altså f.eks. mens man ikke har menstruation.
Når det engang bliver tid til at have sex, så er det igen rigtig vigtigt at slappe af, tage det stille og roligt, og at bruge glidecreme og generelt sørge for, at man har en god fornemmelse med det hele, fordi jo mere man spænder, er nervøs og strammer op i musklerne omkring skeden, jo sværere er det, og jo mere ondt kan det gøre.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kigge forbi igen en anden gang. Held og lykke med det!
De bedste hilsner
Amanda