job fakta:)
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej:) jeg er lidt nysgerrig om nogen forskellige arbejder(okay det lyder som en meget dårlig formulering men whatever) og hvor lang tid det tager at uddanne sig med det og det håber jeg selvfølgelig i kan hjælpe med:) Politi: der er noget om at man skal være 170 høj og det er jeg desværre ikke:( skal jeg bare droppe den uddannelse/det job?:/ det har altid været en stor drøm men det er vel ogs' okay hvis jeg bliver noget andet:)hvor lang tid tager det egentlig at uddanne sig som? er der nogen speciele fag man skal være god til osv.? hva kræver det? sygeplejerske: Det er den ide jeg går mest med i mit hoved for tiden... jeg ved ikke helt ´hvorfor men jeg kan vel godt lide at jeg skal være i kontakt med andre mennesker og hjælpe dem igennem nogen svære ting:) hvor lang tid tager det egentlig at uddanne sig som? er der nogen speciele fag man skal være god til osv.? hva kræver det? dyrelæge: Det kunne være rigtig fedt:) og den uddannelse kender jeg ret godt og der har jeg kun et spørgsmål:) hvad hedder det når man skal have speciale i heste/køer/får osv.? nogen siger at det hedder store dyr - men jeg tænker på giraffer og elefanter osv. - nogen siger at det hedder husdyr - men så tænker jeg på katte og hunde osv. - og så tænkte jeg at i måtte vide det:)hvor lang tid tager det egentlig at uddanne sig som? er der nogen speciele fag man skal være god til osv.? hva kræver det? -C

Svar:
Hej pige på 16 år
Fedt at du er nysgerrig omkring mange forskellige jobs og uddannelser. Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du er interesseret i mange forskellige ting, fordi det betyder jo bare, at du stadig er åben for mange muligheder - og ud fra de jobs du nævner her, lyder det som om du er en person som gerne vil hjælpe andre, og det kan man gøre i rigtig mange jobs. Det gør man jo f.eks. både som politibetjent, sygeplejerske og dyrlæge.
Så bliv endelig ved med at være nysgerrig og undersøge alle mulige jobfunktioner :-)
Du spørger om kravene til at uddanne sig inden for forskellige områder:
Politiet:
Det tager 3 år at gennemføre uddannelsen.
Adgangskravene er, at man skal være fyldt 21 år, være dansk statsborger, have kørekort og være ustraffet. Derudover skal man kunne bestå en helbredsattest samt have en erhvervsfaglig eller gymnasial uddannelse eller tilsvarende. Du spørger til højden - man skal have det, der kaldes en "rimelig højde". Det betyder altså ikke, at du skal droppe drømmen, bare fordi du ikke lige er 170 cm høj - så klø endelig på med det. Man skal desuden være god til at svømme og generelt i god form. Man skal også bestå en prøve i dansk, grammatik og engelsk.
Du kan læse mere om polituddannelsen og optagelse her
Sygeplejerske:
Det tager 3,5 år at blive sygeplejerske, og man skal have en gymnasial uddannelse eller lignende. Bl.a. skal man have dansk, ensgelsk og naturfag/biologi/fysik  for at blive optaget. Du kan se mere om specifikke fag og optagelseskrav her
Dyrlæge:
Som dyrlæge kan man arbejde inden for mange områder - generelt betegnes køer,grise og får m.m., altså de dyr man finder i landbruget som husdyr eller større dyr.  Du kan læse mere om jobbet som dyrlæge her
Uddannelsen er en universitetsudannelse som er inddelt i en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse der tager henholdsvis 3 og 2,5 år. Du kan læse mere her
Generelt kan man læse om alle uddannelser, jobfunktioner m.m. inde på uddannelsesguiden (http://www.ug.dk). Her kan man finde informationer om adgangskrav, uddannelseslængde, skoler osv osv. Så hvis du vil vide mere om de uddannelser, du selv nævner eller om andre uddannelser og jobs, kan du finde det her.
Rigtig god fornøjelse
Mvh
Anne