jeg VIL tabe mig, men er på samme tid bange...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
-Du får sikkert en milion af disse slags spørgsmål, og jeg ved egentlig ikke om det er det rigtige jeg gør. men jeg tager chancen og prøver at få det hele fortalt, nu hvor det endelig kommer ud kan jeg lige så godt fortælle alt. -jeg håber ikke det bliver for langt at læse- jeg har over en længere periode, dvs siden efteråret, haft et mindre problem med mad/min vægt.
Jeg har på ingen måde spiseforstyrrelse, men bare lidt for opmærksom på min vægt! jeg kan ikke sige hvornår det præsic startede, men jeg husker at jeg var på min første kur i november, efter at have læst en bog om at være model... jeg ønskede at blive lige så tynd, og tabte mig da også 1kg. på én uge. som sagt kan jeg ikke sige hvornår det startede, og hvis jeg spurgte nogen om det, ville de sansyndligvis sige at det vat efter jeg startede på en ny skole i 7., men blev mobbet ud efter 2 måneder... selv tror jeg ikke det har noget at gøre med det, da jeg helt er kommet over det, og ikke kan se hvordan det har kunne påvirke mit forhold til mad.
for en god ordensskyld vil jeg lige fortælle højde plus vægt, da det sikkert vil give et bedre indtryk af hvem jeg er... jeg er omkring de 169cm høj, og jeg vejer godt 48.5 jeg elsker mine veninde højt! det er der ingen tvivl om! men jeg kan ikke lade være med at bebrejde dem det lidt! vi elsker hindanden, men deværre prøver mine veninde at stille sig selv i bedre lys, i vert fald nogen af dem, hvilket tit er gået ud over mig. jeg bliver disset ned, hvis jeg fx siger noger klogt, sådan at de virker klogere! det har resulteret i at jeg nu efter mange år hvor jeg er blevet disset ned, har fået temlig dårlig selvtillid!
nogle af mine veninder støtter mig selvfølgelig også 100%, men de er somregel bare bedre end mig naturligt, hvilket er grunden til at de ikke BEHØVER disse mig ned... mig og min éne veninde har altid drømt om at blive model! så da vi begge blev kaldt til samtale hos SCOOPMODELS, var lykken gjort, men det varede kort! det var tydeligt at jeg var for lav, og min, som jeg ser det, perfekte veninde var...tja, perfekt. hun kom ind! selvfølgelig.. jeg er ikke misundelig, for hun er heller aldrig misundelig på mig, hun disser mig kun ned hvis hun er træt, dvs klokken 3 om natten. hun støtter mig og siger at når jeg er vokset kommer jeg selvfølgelig også ind. min veninde er 173 og vejer 48!
hun er det jeg altid har drømt om, høj og tynd. jeg ved ikke længere hvem jeg er. da jeg gik i 6. var jeg hende den sjove populære. nu er jeg "hende der er venner med hende den pæne" det er mig der står i baggrunden når jeg skal noget, ALTID. jeg føler efterhånden jeg altid er 2.bedst! aldrig hende der er god til det, bare hende der er "fin nok" -alt det har nu gjort at vægten fylder såda ca. ALT for meget i mit liv! jeg føler jeg har 2 personligheder.
1: hende der VIL tabe sig! koste hvad det vil! hende der løber 7km, og lever af supper, hende der vender sig ind ad. hende de andre synes er kedelig fordu hun aldrig spiser slik og kage. hende som altid går med en elastik på armen, kun for at kunne skade sig selv hvis hun får lyst til slik. hende som hader sig selv så inderligt at hun over vejer om hun bare kunne forsvinde ud i det blå.
2: hende der spiser hvad hun vil, fordi hun kan bære det. hende der gør hvad hun vil, fordi det er da kedeligt at side og læse hele dagen. hende der synes hun er pæn og vægten er da lige meget. 90% af tiden er jeg person 1, men en gang imellem, kun ganske lidt tid, kommer den gamle mig tilbage(person 2) jeg har tabt mig det éne kilo, til gengæld har jeg vokset 9cm siden efteråret, uden at tage på! jeg ved ikke om jeg kan stoppe med at tabe mig hvis jeg først begynder sådan "RIGTIGT" at tabe mig, jeg er virkelig bange for mig selv. _L_

Svar:
Hej L
Tak for dit spørgsmål og du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det.
Jeg tror det kan være rigtig godt at få det hele ud. Sommetider har man brug for at dele det der gør ondt inden i med andre og bede en voksen om hjælp til det der er svært.
Derfor er det godt du har skrevet ind til mig. Jeg kan nemlig godt høre, at det fylder rigtig meget for dig. Du har brug for hjælp nu og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Du skriver at du er bange for dig selv. Du føler det som om du er 2 personligheder, hvor 90% af tiden er du nr. 1. Den person du beskriver her, er en pige der har det svært og er på vej ind i en spiseforstyrrelse. Du beskriver også en ande pige, som jeg tror er den gamle _L_ og som du måske savner. Det virker som en glad pige der ikke tænker så meget over vægt og har selvtillid.
En spiseforstyrrelse hænger ofte sammen med følelser og hvordan du har det inden i. Det kan være selvtillid som du selv skriver, eller nogle dårlige oplevelser som sidder og gør ondt inden i. Det kan være oplevelser med venner, familie eller noget helt andet.
De følelser skal ud på en eller anden måde og hvis du ikke føler at du har nogen at snakke med, kan det føles meget uoverskueligt. Måsker er det derfor du er bange for dig selv og hvad du kunne finde på. Tabe dig endnu mere, skære i dig selv eller noget andet.
Du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det og faktisk også hvorfor det er svært. Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du får hjælp af en voksen i din hverdag. En som kan lytte til dig, men også en der kan hjælpe dig med at tage nogle vigtige beslutninger.
Sådan som jeg forstår det du skriver, så prøver du meget at leve op til dine veninder og hvad de synes er rigtigt og forkert. Du skriver at du er blevet disset ned i mange år, og det har påvirket din selvtillid. Jeg tror også det er derfor du oplever, at du er 2 personer. Du har måske ikke følt at der har været plads til den gamle _L_.
Du skal ikke gå alene med alle de følelser og tanker, og når du skal finde de personer der kan hjælpe dig, skal du prøve at starte inde fra og med dem som er tættest på dig. Det vil sige dine forældre. Jeg ved godt at det kan være svært at få det sagt første gang, men måske vil du opleve at det er nemmere end du tror.
Jeg vil foreslå dig, at vise dem dit spørgsmål til mig og mit svar til dig. På den måde kan de læse det først og måske er det nemmere at snakke sammen bagefter.
Der er også andre voksne, hvis det er meget svært for dig at snakke med dine forældre. Måske er der andre voksne i din familie som du har det godt med, en skolelærer som du stoler på eller måske en venindes mor.
Jeg vil også foreslå dig at besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte med en voksen og måske kan i finde frem til flere ideer til hvem du kan bruge og hvordan bedst kan gøre det. Den har åben mandag til torsdag 15-19.00...
Du har taget det første skridt nu og jeg synes du har brug for hjælp. Det er vigtigt at du fortsætter og beder om hjælp fra de voksne der er omkring dig. Du skal ikke gå og være bange for dig selv og du skal også vide, at det kan blive nemmere at være dig.
Venlig hilsen
Erroll / Vikar for Else Marie