Jeg vil ikke leve! Jeg har givet op... Jeg vil dø!

brevkassespørgsmål

Jeg vil ikke leve! Jeg har givet op... Jeg vil dø!

brevkassespørgsmål af
Frederikke
14 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej jeg er en pige på 14 år, som har givet op og bare vil væk fra denne verden. Jeg er næsten lige flyttet skole, fordi jeg blev mobbet og havdeingen venner. Jeg havde engang en lærer som besyldt mig for at lyve, men det gjorde jeg ikke, men hun troede ikke på mig. jeg mødte nogle nye mennesker fik nogle venner, men har nu kun 1 rigtig ven, som er en kat jeg ved ikke om det tælder som en ven.

Jeg følger tit at folk ikke kan lide mig, at jeg bare skal fuck af, at jeg er usyndlig, at jeg bare er en sten. Jeg følger mig alene, jeg har prøvede men giver op jeg kan ikke mere vil bare gerne dø. Jeg følger det er bedst for mig og for alle andrer vi jeg bare døde.

Nogle af dem fra min nye klasse er begynde at drille mig. På min gamle skole ville jeg ikke være der, jeg håbede det ville ændre sig nu, men jeg vil statig ikke i skole vil bare væk fra alt og alle. Ingen vil alievel være sammen med mig eller snakke med mig, de vil ikke engang høre hvad jeg siger.

Den eneste grund til at jeg statigvæk er her på jorden er fordi min kat/eneste ven er her, men når hun ikke er her mere, så tror jeg ikke jeg kan hole mig selv i live selv hvis jeg gerne ville, så kan jeg ikke.

Hilsen frederikke.

Svar:

Kære Frederikke.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind og fortalt hvordan du har det. Det lyder som om, at du tumler med rigtig mange ting lige nu, som er svære at være i for dig.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det hele er blevet lidt for meget. Det må være rigtig hårdt, at du føler dig alene og at du føler, at folk ikke kan lide dig. Men jeg er sikker på, at løsningen for dig ikke er at dø. Du fortæller, at du føler, at det ville være bedst for dig og for alle andre, hvis du døde. Men når man dør, så kan man ikke længere vide, hvad der er bedst at gøre. Så derfor vil jeg gerne understrege, at jeg ikke synes, at det er en mulighed at dø. Jeg tror, at du i stedet kan prøve at skabe nogle forandringer i dit liv, og på den måde se lidt lysere på det hele.

Det lyder ikke særlig rart, at du føler dig usynlig og at du føler dig alene i skolen. Og det må være rigtig hårdt, at nogle af dem fra din nye klasse er begyndt at drille dig, og at de ikke vil være sammen med dig eller snakke med dig. Det får mig til at tænke på, om du har fotalt nogen om, hvordan du har det på din nye skole? Der er ingen der fortjener at blive ignoreret, drillet eller blive holdt uden for, særligt ikke når man er ny elev. Det kan være ekstra svært at starte på en ny skole, fordi de andre elever har kendt hinanden i længere tid. Jeg vil opfordre dig til, at du prøver at snakke med en lærer på din nye skole om, hvordan du har det og at du er blevet taget rigtig dårligt imod af din nye klasse. Så kan din lærer hjælpe dig med, at finde ud af hvad der kan blive gjort for at løse det.

Det kan også være en mulighed at du taler med eksempelvis dine forældre, en fra din familie, din læge eller en helt fjerde. Det er vigtigt, at du taler med nogen om, hvordan du har det. Det er ikke så afgørende, hvem du taler med. Det afgørende er, at du ikke går alene med dine tanker og følelser. Svære tanker og følelser har det nemlig med at vokse, så længe du holder dem for dig selv. I samme øjeblik du deler dem med andre, sker der noget. Det er som om, at problemerne bliver lidt mindre, når man siger dem højt og deler sine tanker og følelser med nogen. De forsvinder ikke nødvendigvis, men de bliver måske lidt lettere at bære.

En tredje mulighed kan være, at du skriver ned, hvilke ting du er god til eller hvilke ting, der interesserer dig og som du godt kan lide at lave. Så kan det være, at du finder ud af, om der er noget du har lyst til at gå til eller lave i din fritid. Det kan for eksempel være, at der er noget sport du godt kan lide, en hobby du synes er sjov eller måske et hold på en ungdomsskole der kunne være spændende. Det kan også være, at du kan finde et sted, hvor du kan passe nogle dyr. Du skriver, at du er glad for din kat. Så måske kan du finde et sted i nærheden af hvor du bor, hvor du kan passe nogle dyr. Det kan også være, at du vil møde nogle venner som har de samme interesser som dig, hvis du finder dig en hobby. Nogle gange kan det hjælpe, hvis man flytter sit fokus væk fra alt det svære, og så kan en hobby eller sport være rigtig godt for humøret og energien.

Jeg håber, at du finder den hjælp du har brug for, for at få det bedre. Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og mine råd, og ellers er du altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat, hvor du kan chatte med en af vores rådgivere. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver hos Livslinien, som ved noget lige præcis om selvmordstanker.

Mange kærlige hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål