Jeg vil have bøjle
brevkassespørgsmål af
Annonym
15 år
Hej jeg er en 15 årig pige der går i 9 klasse, jeg har siden 6 klasse gerne vil have bøjle, men ikke måtte. Jeg er tilfreds med alt ved mit ansigt, untagen mine tænder. Det er noget der påvirker mig ekstremt meget, og jeg tror jeg ville være et meget gladere menneske hvis jeg kunne få rette mine tænder. Når jeg siger noget om bøjle til tandlægen er det altid den sammen setning "dine tænder er for fine til bøjle" Men det føler jeg bare ikke, jeg er virklig nået til det punkt hvor jeg ville gøre alt for at få bøjle, for det med mine tænder gøre mig virkelig irreteret. At tandlægerne bare ikke kan forstå jeg ikke er glad for mine tænder. Hvis i kunne hjælpe mig med at fortælle mig hvad jeg skal gøre, eller sige. For jeg føler jeg har gjort alt, og må prøve hjælp fra specialister nu.

Svar:
Hej Annonym
Du er ikke alene om at have et stort ønske om at få bøjle på. Vi modtager mange spørgsmål fra unge der brændende ønsker sig bøjle, fordi de synes at deres tænder ikke er helt perfekte.
Som udgangspunkt er det dig selv, der sammen med dine forældre kan bestemme om du vil have bøjle på. Den besked du nok har fået er at du ikke kan få en bøjlebehandling betalt hos kommunens tandpleje. Når kommunens tandlæge, eller bøjletandlæge siger nej til bøjlebehandling er det fordi de vurderer at en bøjle ikke vil have en funktionsmæssig værdi. Det kan sagtens have en kosmetisk værdi. Og når det "kun" handler om en kosmetisk forbedring, skal man som udgangspunkt selv betale. Der er ikke noget du som sådan kan sige for at ændre tandlægernes vurdering. De kigger på dine tænder og laver en tandlægefaglig vurdering, i forhold til om kommunen skal betale.
Hvis ikke du kan få betalt behandlingen, må du tage snakken med dine forældre. Er det noget du kan spare op til, eller de vil hjælpe med? Der kan være stor forskel på hvad en bøjle koster, men jeg kan se at en pris mellem 30000-40000 kroner ikke er helt ualmindelig.
En anden mulighed kunne også være at arbejde lidt med den her tanke om at dine tænder ikke er gode nok. Eller at alting bliver bedre, hvis du får rettet tænderne. Jeg tænker de fleste kan genkende sådan en følelse. Særligt i teenageårene, hvor alting forandres og udvikles. Min erfaring siger mig at det sjældent går som man tror. Hvis du fik rettet tænderne, ville der nok nærmere ske det, at dit kritiske fokus, ville få øje på noget nyt. At du ville opdage en ny detalje ved dig selv, som du ville være ked af, og brændende ønske dig at få ændret.
Og sådan kan man så fortsætte i mange år. Nogle gør det hele livet.
For det handler sådan set ikke om tænder, fødder, øjne, lår, bryster eller hvad det nu kan være man ikke bryder om ved sig selv. Det handler om sådan en grundlæggende følelse af at man er god nok som man er. Og den grundlæggende følelse, kan man ikke ændre ved at få rettet tænder. Så måske handler det ikke så meget om at andre skal forstå, hvor ked af det du er over tænderne. Jeg tænker det giver lige så god mening at arbejde på at acceptere dig selv som du er. For du er 100 procent sikkert ret fantastisk, præcis som du er.
Gode tanker