jeg vil ha anoreksi

brevkassespørgsmål

jeg vil ha anoreksi

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 5 år 8 måneder siden

Hej, jeg er 11 og vejer 63 kg. Og jeg er overhovedet ikke tilfreds med min krop. Alle de andre fra klassen vejer 40 kg. Jeg er pisse fed... jeg cutter... Og jeg har det som om alle kigge på mine fede mave... jeg klæder aldrig om med folk, heller ikke min familie eller veninder. Jeg smiler men inderst inde græder jeg..... Jeg vil meget gerne have anoreksi så jeg kan gå i bikini, klæde om med andre, passe mine bukser og være tilfreds med den krop jeg har, men det er jeg bare ikke. Jeg vil bare være tynd og smuk, ligesom alle de andre. Jeg spiser rigtig rigtig meget og har gjort det hele mit liv. Har fået hjælp til at tabe mig men er stadig pisse fed.... jeg vil bare så gerne have anoreksi....

Svar:

 Kære du,

Tak for dit brev! Det lyder til, at du har det rigtig svært i øjeblikket. Derfor er det virkelig godt, at du skriver her.

Du skriver, at du er meget utilfreds med din krop, og føler dig fed. Du er meget selvbevidst, føler alle kigger på dig, og bryder dig ikke om, at klæde om med andre. Du skriver, at du gerne vil være tynd og smuk, ligesom alle andre, og derfor gerne vil have anoreksi.

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil tabe dig og være tynd ligesom de andre, for det er ikke rart at være så utilfreds med sin krop som du er. Og jeg synes det er rigtig sejt af dig, at du har lysten til at ændre på de ting, du ikke er tilfreds med. Jeg kan godt forstå, at du tænker, at det at få anoreksi vil løse dine problemer og hurtigt gøre dig tynd, for det virker nemlig som en nem løsning. Men sandheden er bare, at anoreksi er en alvorlig sygdom, der kan have meget voldsomme konsekvenser. Mennesker med anoreksi sulter sig selv, dyrker overdrevet motion og bliver sygeligt tynde af det. Nogle bliver så syge og tynde, at de er i alvorlig livsfare. Jeg kan godt forstå, at du tænker det vil være en hurtig og nem vej til at tabe dig, men det er det ikke. For anoreksi er en sygdom. Og en meget alvorlig en af slagsen. Mere end 30 procent af de mennesker der får anoreksi, ender med at dø af det. Så det er virkelig ikke en god løsning.

Det du kan gøre, for at tabe dig, og blive mere tilfreds med din krop, er, at have en sund og naturlig opmærksomhed på hvad du spiser og hvor meget du bevæger dig. Det kan være nærliggende, at sige ting til sig selv som "nu må du ikke spise noget som helst slik" eller "nu må du overhovedet ikke drikke sodavand" eller "nu skal du begynde at løbe en tur hver dag". Men hvis man sætter den slags regler op for sig selv, er det dømt til at mislykkes. For ingen mennesker vil kunne overholde så strikse regler, hvis de er trådt i kraft fra den ene dag til den anden. Så en bedre taktik er, at dele reglerne op i mindre bidder. For der er ikke noget quick fix når man gerne vil tabe sig. Det handler om tålmodighed og om at få ændret sine vaner.

Du skriver, at du spiser rigtig meget og har gjort det hele dit liv. Nu ved jeg ikke, om det er "rigtig" mad du spiser meget af, eller det er slik, chips og kager, eller det er begge dele. Men hvis vi antager, at det er rigtig mad du spiser meget af, så kan det være en start, at øse lidt mindre op på tallerknen ad gangen. I stedet for at tage tre kartofler og to stykker kød kan du starte med to kartofler og et stykke kød. Og så vente mindst et kvarter og gerne en halv time, efter du har spist det, før du tager mere. Det tager nemlig kroppen et stykke tid, at mærke, om den er ordentligt mæt, og hvis du giver den lidt tid, vil du måske mærke, at du slet ikke har lyst til mere mad.

Tilsvarende, hvis det er slik, chips og kager du spiser meget af, så lad være med at sige til dig selv, at du skal stoppe helt, for det er der ingen, der kan overholde. Hvis du er vant til at spise en hel pose chips, så sig til dig selv, at du kun må spise en halv. Hvis du er vant til at spise en hel pose slik, så sig til dig selv, at du kun må spise en halv. Hvis du har hele posen liggende foran dig, er det meget svært at overholde denne regel, men hvis du i stedet hælder den mængde du må spise op i en skål, og så laver en aftale med dig selv om, at du kun må spise det, der er i skålen, så bliver det nemmere at overholde.

En ting mange overser, når de gerne vil tabe sig, er de mange kalorier de indtager i flydende form. Her tænker jeg på sodavand, juice og saftevand, som alle tre indeholder virkelig mange kalorier. Her er det igen vigtigt, at starte med at skære ned på det i stedet for at droppe det helt. Hvis du er vant til at drikke to liter sodavand om dagen kan du starte med at skære det ned til 1½, så til 1, så til ½ og til sidst måske ned til ingenting. Hvis du er vant til at drikke tre glas saftevand ad gangen kan du starte med at skære det ned til to og så til et, osv. En anden ting du kan gøre er, at hver gang du får lyst til sodavand, saftevand eller juice, så kan du drikke et glas vand først. Det vil hjælpe med at slukke din tørst og vil samtidig gøre, at der er mindre plads til de sukkerholdige drikkevarer i maven.

På den måde kan du sætte små regler op for dig selv, der kan hjælpe dig til, at få ændret dine vaner og langsomt begynde at tabe dig. Det er vigtigt, at du er tålmodig i processen, for det tager noget tid. Men hvis du overholder dine egne regler, vil du mærke, at du langsomt begynder at få mere energi og du vil også se, at kiloene langsomt bliver færre.

Når man gerne vil tabe sig, er det også vigtigt at bevæge sig og dyrke motion. Mange tænker nok på en løbetur eller en tur i fitnesscentret når de tænker motion, men bare det at gå en tur eller cykle over til sin veninde i stedet for at blive kørt eller tage bussen gør en stor forskel. For hvert eneste lille sted, hvor du kan få noget bevægelse ind, vil gøre en forskel og vil hjælpe dig til at tabe dig.

En ting der er værd at huske på, er, at du er på vej ind i puberteten, hvor din krop går igennem en stor forandring og ændrer og udvikler sig en hel del. Det viser sig på mange måde, bl.a. ved at du begynder at få bryster, du får din menstruation, osv. Og det kan også være, at du pludselig vokser i højden uden at tage på, eller din krop begynder at have en større forbrænding, fordi den skal have energi til alle de hormonelle og fysiske udviklingsprocesser den skal igennem. Det betyder også, at hvis du følger de råd jeg har nævnt, så kan det faktisk være, at det kommer til at gå hurtigere med at tabe dig, fordi din krop i forvejen er ved at tage tilløb til at skulle igennem en stor forandring.

Jeg synes det er rigtig godt, at du gerne vil gøre noget, for at tabe dig og for at blive mere tilfreds med dig selv og din krop. Det viser nemlig, at du har modet og viljestyrken til at handle på det, du er utilfreds med, i stedet for bare at lade tingene være som de er. Men viljestyrke er ikke nok alene, og det kan være en enormt stor hjælp, at have nogen der hjemme, som støtter en i ens projekt. Derfor kan det være en god idé, at tale med dine forældre om hvordan du har det, fortælle dem, at du er ked af din krop og gerne vil tabe dig, og snakke om hvordan du gerne vil gribe det an og hvordan de kan hjælpe. En stor hjælp de kan give dig er dels at støtte dig i dit projekt, men også at sørge for ikke at købe alle de søde sager, som slik, chips, kager, sodavand og saftevand. For hvis det ikke er i huset er det også meget nemmere at holde sig fra det.

Jeg håber, at du kan og vil bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål