Jeg vil gerne have sex, men ved ikke med hvem....
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er begynd og kunne mærke på mig selvstyre jeg er ved at være klar til sex... men ved ikke med hvem /:
HvorDan spørg man såen om man skal have sex? Hvordan lægger man op til det?

Svar:
Kære dig!
Det er helt normalt, at du begynder at tænke meget på sex og har rigtig meget lyst til at finde én at have sex med! Det er meget forskelligt, præcis hvornår man begynder at have sex og hvordan det foregår, men det vigtigste er, at man føler sig klar og tryg. Derfor er det vigtigt, at du finder én, som du har det godt med og stoler på, så det bliver en god oplevelse. Man kan ikke kræve eller forvente, at andre vil have sex med én, for sex er kun noget man har, når alle involverede har lyst. Derfor er det super vigtigt, at man snakker sammen og er opmærksomme på hinandens grænser. Man kan altid skifte mening og ændre et 'ja' til et 'nej', og det skal altid respekteres.
Det kan være svært at finde ud af, hvem man kan have sex med, når man gerne vil have sex, og det er også helt normalt, at det kan være en smule frustrerende. Det er som sagt vigtigt, at det er én man har det godt med og også har lyst til at have sex med. Ofte kan det være rart at kende hinanden lidt og måske gå stille og roligt frem. Hvis du for eksempel kender én, du er lidt glad for eller bare gode venner med, kan du prøve at mærke efter, når I er sammen, om det kunne være mere. Man kan sagtens snakke helt åbent om det, men man kan også prøve at vise det mere med kropsprog, ved for eksempel at kysse. Det kommer meget an på, hvad man selv synes er rart. Prøv dig frem, og husk at mærke efter i dig selv og være opmærksom på den andens grænser!
Sophie