Jeg ved ikke om jeg skal være bange
brevkassespørgsmål af
P
13 år
Hej Cybehouse.
For et par måneder siden (tror jeg) lagde jeg mærke til noget rødt på penisen. Jeg gik til lægen og fandt ud af det var svamp. Jeg skulle brugen en crem, men jeg vil gerne indrømme at jeg fandme har været dårligt til det der er blevet fortalt, fx at jeg skulle tørre min penis, og bruge cremen. Så gik jeg til lægen i gen for at få at spørge om hvad jeg skulle gøre, og så sagde de at jeg kun skulle brugen den nå de var rødt.  Jeg er først igen begyndt at bruge den fordi jeg gerne vil have det væk. Jeg har sagt til mig selv at jeg vil tage mig sammen nu, og gøre det, tænker nok at jeg bliver ved i 1-2 måneder, og ser om det er gået væk. Der er nok gået omkring 4 måneder siden første lægebesøg, skal jeg være nervøs?

Svar:
Hej P!
Super fint du spør! Jeg går udfra at det er på selve penishovedet, at du er rød? Det er nemlig tit der bag forhuden, at der kan danne sig lidt svamp eller irritation. Nogen oplever det især, hvis forhuden er lidt stram.  Det er en god ide, at sørge for at trække forhuden tilbage og holde sig ren der når man f.eks. er i bad. Og så tørre godt bagefter. Så mindsker man risikoen for irritation og svamp. Jeg synes, du skal prøve det og samtidig smøre med cremen en uges tid. Hvis det stadig ikke er blevet bedre, så skal du bestille en tid hos din læge igen, så han eller hun kan se på det.  Det er helt fint at komme med det samme problem flere gange. Vi vil jo bare gerne hjælpe dig af med problemet.  Der er mange der har samme problem. Og jeg er ikke så bekymret for at det er noget farligt. Så bare tag det roligt :)
Håber svaret kan bruges!
Vh Gerda