jeg ved ikke om det okay
brevkassespørgsmål af
clara
10 år
jeg onaner prøve med en banan alså med skræld uden kanterne på jeg prøve en agurk uden plastik på min mor fandt ud af det og sag det var okay men hun syntes ikke jeg skull bruge disse ting nu hun købt en dildo men hun vil ha jeg ikke gør det her hver dag når jeg kun er 10 må hun godt bestemme det det bestemmer jeg vel selv

Svar:
Kære du,
Det er godt at høre, at du udforsker dig selv og din krop på en sund og naturlig måde. Der er nemlig ikke noget farligt i at onanere hver dag, så længe man kun gør det, der føles dejligt og som man oplever nydelse ved.
Du spørger, om din mor må bestemme hvor ofte du onanerer, og at hun ikke bryder sig om, at du gør det hver dag når du kun er 10 år gammel. Så længe du er under 18 år og bor hjemme er det teknisk set din mor, der bestemmer, hvad du må og ikke må. Men eftersom det er din krop, synes jeg du selv skal have lov at bestemme, så længe du kun gør ting, der føles godt. Jeg vil dog give din mor ret i, at det ikke er nogen god idé at bruge frugt og grønt, da der kan sidde bakterier på, og hvis de kommer ind i tissekonen kan du få svamp eller en infektion.
Det er rigtig fedt at høre, at du har så godt et forhold til din mor, at du kan snakke med hende om de her ting. Derfor tænker jeg også, at det vil være en god idé, at tage en snak med din mor om onani. Sæt jer ned, og snak om onani og om hvordan og hvor tit du godt kan lide at gøre det. Det kan sagtens være, at I ikke er enige til at starte på, men hvis du tager snakken med hende, er jeg sikker på, at hun vil lytte og vil prøve at forstå.
Selvom forældre nogen gange kan virke dumme og uretfærdige er de som regel til at snakke med, og vil som oftest gerne lytte, hvis man kommer og snakker stille og roligt med dem. Det er derfor vigtigt, at du snakker med din mor på et tidspunkt hvor I har god tid og har ro omkring jer.
Jeg håber du kan bruge svaret til noget.
Rigtig god dag!
Venligst,
Stine