Igen ser mig
brevkassespørgsmål af
Jens
14 år
Hej. Jeg er en dreng på 14 og jeg føler mig udenfor. Jeg er altid alene i grupper og ingen ligger mærke til mig. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Jens
Tak for dit spørgsmål.
Det er aldrig sjovt at føle sig alene og uden for fællesskabet. Det er godt du skriver herind, så du kan få hjælp til, hvad du kan gøre.
Allerførst skal du vide, at mange mennesker sommetider kan føle sig alene og uden for fællesskaber og grupper. Så det er du bestemt ikke alene om. Man kan nogle gange have følelsen af, at man er den eneste, som ingen lægger mærke til og gider bruge tid sammen med.
Når man føler sig alene, kan det fylde rigtig meget. Vi mennesker er sociale væsner og har brug for social kontakt og tætte relationer for at have det godt. Vi har brug for at opleve, at vi er en del af fællesskaber med andre menneske. Men det kan være svært at opsøge andre mennesker, når man føler sig uden for grupper og fællesskaber. Jeg ved ikke, om du kan have det sådan? Man kan blive usikker på sig selv og måske bange for, hvad andre tænker. Bange for at de ikke vil én.
Når man har det sådan er det ofte en følelse, man har inde i sig selv. Det er slet ikke sikkert, at dine klassekammerater eller andre omkring dig er klar over, hvordan du går og har det. Det er ikke sikkert, de kan mærke det eller se det på dig. Måske du er lidt stille og holder dig tilbage i sociale situationer? Måske tænker dem omkring dig “bare”, at du er genert eller ikke interesseret i at snakke med dem? De holder dig sandsynligvis ikke uden for med vilje og tænker “ham gider vi godt nok ikke bruge tid med. Han er mærkelig”. Det kan dog nemt være en følelse man selv har. Men det ændrer ikke på, hvordan du har det. Og derfor er det også vigtigt, at du gør noget ved det. For hvis man i længere tid ikke har de sociale relationer, man har behov for, kan man få en usikker følelse af, hvem man selv er. Man kan få lavt selvværd og måske opleve ensomhed. Man kan komme i en negativ cirkel, hvor man ikke rækker ud efter andre, fordi man er bange for nederlag, at føle sig ”kikset” og anderledes. Man føler sig måske forkert og er skamfuld over ikke at have venner, og gør derfor alt for at skjule det.
Det er vigtigt ikke at ende her. Derfor vil jeg give dig nogle råd til, hvordan du kan ændre på din situation. Heldigvis findes der meget, du kan gøre for ikke at føle dig alene og udenfor.
Først og fremmest kan du øve dig i at tage kontakt til andre, eksempelvis dine klassekammerater. Du kan fx give dig selv den udfordring, at du skal udveksle et par ord med nogle af dem hver dag. Det er lettere sagt end gjort, og det kan virke skræmmende i starten. Men jo mere du gør det, jo bedre bliver du til det. Du kan fx snakke med dem om fællesinteresser, de fag I har i skolen eller sjove ting du har oplevet.
Med tiden får du måske mod på at tage initiativ til at mødes. Spørge om de vil med på café, i biografen eller hvad du har lyst til. Det er helt naturligt at frygte at blive afvist her. Hvis det er for svært for dig at spørge direkte, kan du starte med at sende en besked. Men stol på at det kan lade sig gøre, og at de gerne vil dig. Det er nemlig nødvendigt, at du gør noget, så du ikke ender med at sidde alene og vente på, at nogen inviterer dig.
Du kan også overveje at starte til en fritidsinteresse. Det kan være, du allerede har en fritidsinteresse, men her er det i hvert fald oplagt at få nye relationer og blive en del af grupper og fællesskaber. Måske du interesserer dig for sport, madlavning eller noget helt andet.
Det er også en mulighed for dig at opsøge andre unge, der føler sig lidt udenfor. Det kan du fx gøre hos Ventilen eller Headspace. Det er mødesteder, hvor unge mennesker kan få hjælp til at finde ind i fællesskaber. Måske de har et mødested nær dig. Det er måske værd at undersøge? Du kan læse mere om det her:
https://ventilen.dk/    https://headspace.dk/
En sidste ting jeg vil råde dig til at gøre, er at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, en lærer eller en anden, som du føler dig tryg ved. Når man åbner op og sætter ord på, hvordan man har det, får man det ofte bedre. Så har problemerne det med at blive mindre, og man kan få hjælp til at komme videre.
Held og lykke!
De bedste hilsner Matilde