Jeg Stinker

brevkassespørgsmål

Jeg Stinker

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Det er fordi at jeg stinker helt vildt meget når det er jeg bliver stresset eller bare bliver nervøs. Jeg bruger deodorant hver dag, og tager nyt tøj på hver dag. Det virker lidt som om min deodorant ikke rigtig virker. Når det er at jeg tager den på kommer jeg bare til at stinke af en blanding af den og mit sved. Jeg går i bad to gange om ugen og ud over det går jeg til svømning en gang om ugen. Det er især når jeg sidder nede i skolen og fx skal have test, eller jeg bare sidder og virkelig prøver at koncentrere mig, eller bare når jeg har det varmt. Også mine håndflader bliver helt våde af sved og når jeg rører ved et papir bliver det vådt. Det er især blevet værre hen over de seneste uger, i sommerferien havde jeg slet ikke det samme problem. Det irritere mig helt vildt meget. Min mor siger at det bare er normalt, men jeg syntes det er mærkeligt og pinligt. Jeg føler mig virkelig klam og ville ønske jeg vidste hvad jeg skulle gøre kh en fortvivlet pige

Svar:

Hej med dig.

Nu kan jeg se, at din alder er 14 år. Det betyder, at du er i puberteten og måske/måske ikke har fået mensturation, bryster og kønsbehåring samt hår under amenene.

Som et led i det, at gå i pubertet/ være i pubertet, så sveder man. Nogen sveder mere end andre, og det er vildt irriterende at det ikke er ens for alle. Det bliver dog bedre med alderen, når dine hormoner er lidt mere "på plads" og i balance. Man sveder også, når man bliver nervøs - ligesom nogle bliver røde i hovedet, når de bliver nervøse. Det hænger sammen og er en del af vores hormonsystem, og det bliver mindre og mindre udtalt, jo ældre vi bliver.

Du gør allerede alt det rigtige med, at gå i bad, bruge deodorant og skifte tøj. Der findes dog mange forskellige deodoranter, nogle er lavet med ekstra af det, der hedder " antiperspirant". Du kan få det både i en kombination " deodorant med antiperspirant" eller en regelret antiperspirant - der findes forskellige mærker, og kan blandt andet købe spå apoteket. Det mindsker din svedtendens. Nogle typer/mærker skal du bruge hver dag, nogle typer kan du bruge nogle gange om ugen og nogle typer/mærker skal påsmørres inden natten, så det virker i løbet af natten, og så du er klar til dagen.  Prøv at gå på apoteket, måske sammen med din mor?

Håber du kunne bruge mit svar og håber det kan hjælpe lidt.

Kh

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål