Jeg kan selv lave klikkende lyde i ørene
brevkassespørgsmål af
Line
12 år
Hej...
det hele startede med at jeg ville prøve at vrikke med mine øre men i stedet kunne jeg på en måde gøre så jeg ikke rigtigt kunne høre så godt ligesom når man trykker en flad hånd ind på øret...
man kan se noget bevæge sig nede omkring ørespidserne i hovedet og jeg ved ikke hvorfor jeg kan gøre det? Det er noget jeg kan bevæge i mit øre, og jeg har aldrig før hørt nogen der kan det og jeg undre mig meget over hvad det er og hvorfor jeg kan.
kan i svare mig på det? :)
vh 12 årig pige

Svar:
Hej Line
Spændende med din særlige evne :-)
Jeg forstår det som at det er noget du kan bevæge uden at bruge dine hænder og noget du selv kan se bevæge sig omkring dit øre (det vil sige at det er ikke noget der sidder i selve øregangen med på den ydre del af øret).
Kæbeleddet sidder lige foran øret, og musklerne omkring kæbeleddet kan både få selve knoglen og de bløde dele runt omkring til at bevæge sig. Det med den ændrede hørelse hænger nok sammen med, at bevægelsen har ændret på trykket i mellemøret. Det vil sige den del der ligger indenfor trommelhinden (mellemøret) har et andet tryk end omgivelserne. Når trykket bliver udlignet forvinder "proppen" i øret igen. Som oftest er det nog at gabe eller synke, hvor man typisk kan høre et klik når en luftboble passerer og udligner trykket. Nogle gange skal der mere til for at trykudligne, hvor man kan prøvet at puste ud imens man lukker næseborerne med sin tommel- og pegefinger.
Mange hilsner
Rebecka