Jeg kan producere sæd men min penis er ikke begyndt at vokse endnu
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en dreng på 12, jeg kan producere sæd og det har jeg kunne i flere måneder nu. Men jeg synes ikke at min penis er begyndt at vokse endnu. Er det normalt at man kan producere sæd og man får hår på penisen før den faktisk begynder at vokse? Og hvornår begynder den normalt at vokse sig stor osv? - mvh en anonym dreng

Svar:
Kære du.
Så vidt jeg ved, er der intet unormalt i det du fortæller. En dreng kan begynde at producere sæd, når han kommer i puberteten, og det er også i puberteten at både drenge og piger begynder at få hår både på deres kønsorganer og andre steder på kroppen. Drenge kommer i puberteten omkring de 12-13 år, så jeg tænker, at det er helt normalt, at du begynder at opleve de her forandringer ved din krop nu. Når det kommer til det du fortæller om, at din penis ikke er vokset så meget endnu, så er det heller ikke noget du skal bekymre dig om. De fleste drenges penis er færdig med at vokse, når de er omkring de 17 år, og det er også ofte meget forskelligt i hvad tempo en penis vokser. Nogle vil måske opleve at den vokser meget hurtigt i starten og så ikke så meget til sidst, mens andre måske vil opleve at den vokser i et rimeligt jævnt tempo indtil den er fuldvoksen. Så jeg kan desværre ikke give dig en præcis tidshorisont for hvornår din penis vil begynde at vokse sig større og heller ikke hvor meget, men jeg tænker i hvert fald ikke at du skal være nervøs over, at den ikke er vokset så meget endnu.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og ellers er du meget velkommen til at komme forbi enten brevkassen igen eller at komme forbi vores chat og få en snak. Hvis du er mere nysgerrig på din krop kan det også være en idé at kigge forbi Sexlinien, hvor man kan finde svar på rigtig mange af de spørgsmål, som mange går og tumler lidt med.
Mange hilsener fra Amanda