Jeg kan ikke lide mit eget hus
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkassen Jeg har et problem, som jeg længe har gået og dealet med. Jeg bor i et super grimt og rodet hus. Det er ikke fordi mine forældre ikke har penge, for de tjener begge ret meget. Problemet er måske mere at min mor køber alle mulige ting, som figure, fade, glas og lignende. Jeg synes personligt at mange af disse ting er ret grimme, men det er jo et spørgsmål om smag. Udover det er vi en ret stor familie, jeg har 3 søskende, men den ældste er lige flyttet til Singapore for at studere, men det gør også at det roder mere end hvis nu det bare var 1 barn. Jeg går på privatskole, hvilket jo vil sige at mine forældre betaler ekstra for at jeg kan gå i skole. Det betyder, at de fleste på den skole kommer fra velhavende familier, der har pæne huse. Dette giver et ekstra pres, for jeg tænker selv, at hvis jeg så mit hus gennem en anden person, ville jeg måske tænke at jeg var fattig, og det ønsker jeg jo ikke. Mit grimme hus gør også at jeg ikke har lyst til at tage venner ned hjem, ikke engang mine tætte veninder. Jeg har flere gange prøvet at snakke med mine forældre om det, men min mor bliver bare sur og tager det super personligt. Hun bliver ved med at snakke om at hun gær nok i huset, hvilket jo også er rigtigt nok, men jeg ville bare ønske hun gjorde noget af det, vi andre ikke kan, fx sortere ud i hendes mange ting, som vi ikke har plads til. Min far kan heller ikke sortere i dem, så han kan jo ikke gøre meget ved det. Jeg prøver også selv at hjælpe til i huset, ved fx at rengøre, men det holder ikke. Straks efter jeg har ryttet op/gjort rent, er der beskidt og rodet igen. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig. Tak på forhånd.

Svar:
Hej.
Jeg kan godt forstå du føler dig fustreret. Du tænker meget på hvordan dine veninder vil tænke om dig og din familie, det lyder også til at der er meget konkurrence mellem jer om at vise jeres hjem? Jeg kan godt forstå det fylder meget for dig. Jeg tror det er vigtigt, at du fortæller dine forældre om, hvordan du har det med det. Måske kan I tage en snak om hvordan I fælles kan løse det? Du kan fx fortælle din familie det, du har skrevet til os - at det går dig på, at der ikke altid er helt orden hjemme ved jer, for du synes det er svært når der er lidt konkurrence mellem jer fra skolen. Jeg tror, det er vigtigt at du snakker med dine forældre, for det er ikke meningen at du skal føle, at du skal stå med det hele selv derhjemme, det er ikke dit ansvar, tænker jeg.
Jeg tænker også, at I skal snakke sammen jer piger imellem om hvad der betyder mest for jer. For jeg tænker at du elsker din familie meget højt, og det er jo det vigtigste. du kan jo fortælle dine veninder at dim mor er den dejligste mor, men hun er lidt skør med fjollede ting. Måske det vil gøre det lettere at tage veninder med hjem, hvis du har fortalt dem, hvordan du har det med jeres hjem. Det kan være svært, men mon ikke de godt kan forstå dig? De har helt sikkert også nogle ting, som de er flove over med deres familie, hjem eller noget helt tredje.
Jeg håber du fik et svar du kan bruge.
Mange hilsner Jannie