Jeg kan ikke lide min krop

brevkassespørgsmål

Jeg kan ikke lide min krop

brevkassespørgsmål af
Anna
19 år
Oprettet 2 uger 5 dage siden

Jeg er virkelig ked af min krop, og jeg har brug for hjælp til at ændre det. Jeg ved godt at der ikke er noget i vejen med min krop. Men når jeg ser mig i spejlet er det de tanker der kommer til mig. At jeg er forkert, tyk og grim. Jeg ved godt det er min hjerne og ikke ægte. Men hvordan ændrer jeg det. Hvordan bliver jeg gladere for det jeg ser, når jeg kigger i spejlet.

Svar:

Hej Anna

Hvor er det dejligt, at du skriver herinde i brevkassen med de tanker du bærer på. Kroppen kan være et sensitivt emne for mange, så det er modigt af dig at sætte ord på dine usikkerheder. Jeg fornemmer dog, at det ikke er din krop, der er problemet, men de tanker, der dukker op, når du ser dig i spejlet.

Først og fremmest skal du have anerkendelse for din selvindsigt. Det er de færreste i din alder, der er bevidste om, hvordan hjernen kan drille på den måde vi ser os selv på, og det faktisk ikke er vores fysiske krop, der er problemet. Så der må du klappe dig selv på skulderen :)

De tanker, du beskriver, hvor du føler dig forkert, tyk eller grim, er noget mange oplever på forskellige tidspunkter i deres liv. Vores sind kan nogle gange være vores største kritiker. Det er helt normalt, at man i perioder bliver usikker på sig selv og sin krop, især når nu når vi ofte vises billeder af, hvordan vi "burde" se ud. Men selvom tankerne kan føles overvældende og meget virkelige, så er de ikke nødvendigvis sandheden om dig.

Hvordan kan du ændre det?

At begynde at blive gladere for det, du ser i spejlet, er en proces, og det tager tid – men det er muligt! Først kan du flytte dit fokus fra “min krop ser sådan her ud” til “min krop kan det her”. At fokusere på dens mange fantastiske funktioner er vejen frem til at værdsætte ens egen krop. Vores kroppe er fantastiske, fordi de bærer os gennem livet og gør det muligt for os at bevæge os, danse og opleve verden.

Du kan også begynde på mindre øvelser, der kan være meget nyttige. For eksempel kan du begynde at sige noget positivt til dig selv, når du kigger i spejlet. Det kan føles mærkeligt i starten, men over tid kan det hjælpe med at ændre de negative tanker. Du kan starte med små skridt – det kunne være noget så simpelt som at sige til dig selv, at du er stærk, eller at du har smukke øjne. Mange oplever, at gentagne positive udsagn kan skabe en positiv forandring i deres selvbillede.

Noget, der er vigtigt at huske, er, at disse tanker er helt normale. Mange unge oplever usikkerhed omkring deres krop, og derfor er du slet ikke alene om at have det sådan. Hvis tankerne er for svære, så vil jeg anbefale at snakke med nogen om, hvordan du har det. Dette kan give dig en større forståelse for, hvordan du har det, og en god måde at få luftet tankerne.

Husk, at du er meget mere end blot de tanker, du har om din krop. Det tager tid at ændre den måde, vi ser os selv på, men ved at tage små skridt og have tålmodighed, så skal du nok nå målet. Det er svært, men du gør allerede noget godt for dig selv ved at tage det første skridt og dele dine tanker her. Jeg tror sagtens på, at du kan skabe en positiv forandring :)

De bedste hilsner,

Samara fra Cyberhus

cyberhussamaras billede
Samara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål