Jeg kan ikke lide min højde
brevkassespørgsmål af
Alberte
14 år
Hej jeg er en pige på 14... jeg har været meget usikker på min højde da jeg er 174 jeg fik min menstruation da jeg var 13 og er vokset ca. De 4 centimeter.. jeg har googlet og spurgt ind til læger hvor høj jeg mon bliver.. men jeg får aldrig svar.. jeg håber at i kan give lige svar nu.. for jeg bliver virkelig ked af det når folk siger "hvordan er været der oppe" slevom det er 5 centimeter lavere end mig..

Svar:
Hej Alberte
Jeg kan godt forstå at det ikke føles særlig fedt at skille sig ud med sin højde. Især når folk kommer med sådan nogle dumme kommentarer. Jeg håber du godt ved det allerede, men det er altså dem og ikke dig der er åndssvage når de siger sådan noget. Og så er der slet ikke noget unormalt ved at være 174cm høj.
Du spørger om hvor høj du mon bliver. Det er desværre svært at svare på, især når din læge ikke har kunnet svare på det. Der er dog en ret stor sandsynlighed for at man selv bliver høj, hvis man har høje forældre. Men det er meget forskelligt hvordan, hvor hurtigt og hvor længe man udvikler sig. De, der laver de dumme kommentarer, kan derfor nok også nå at blive høje på et senere tidspunkt, hvis altså de ikke allerede er voksne. Det er sikkert heller ikke sjovt for den, der er den sidste til at vokse. Og selvom man er enten høj eller lav er der ikke nogen højde der er forkert eller bedre end nogen anden. Nogen ville ønske de var lavere. Og nogen ville ønske at de var høje som de modeller, der nogen gange er 190cm høje. Nogen er enormt irriteret over ikke at kunne se noget til koncerter eller nå de høje hylder på grund af deres højde. Nogen er irriteret over at skulle bukke sig under dørkarme - selvom det lyder til at du har en hel del vej igen før det skulle blive et problem for dig.
Selvom det slet ikke føles sjovt at skille sig ud, så er din højde helt rigtig til dig og med til at gøre dig den du er. Og med tiden er jeg sikker på at du bliver venner med din højde og måske endda stolt over den.
Venlig hilsen Agnete